Skip to main content

ჯონ ტელფერი გურიის შესახებ 1876


ჯონ ტელფერი (1831-1907) იყო ბრიტანელი სამხედრი პირი და მოგზაური, რომელიც თავის წიგნში „ყირიმი და ტრანსკავკასია“ (1876) აღწერს გურიას.

შემოქმედის საკათედრო ტაძარი, ტელფერის ნახატი

დილის 2 საათზე, როდესაც ოზურგეთიდან გავედით ბნელოდა და ცაზე დასვლეთიდან მომავალი შავი ღრუბლები გროვდებოდა. ასე ადრე გასვლა აუცილებელი იყო, რათა სამტრედიაში დავხვედროდით ფოთი-თბილისის მატარებელს. ჩვენი ცხენები დასვენებულები იყვნენ და დაცარიელებულ ქუჩებში ექოდ ისმოდა მათი ჩლიქების ხმა, პატარა ქალაქი მალე დავტოვეთ და ეზოებიდან ძაღლების ველური ყეფა გვაცილებდა.

ნატანების გადაკვეთის შემდეგ ავედით ნასაკირალის უღელტეხილზე, რომლის ქვემოთ, დაბლობზე მდებარეობს ბახვი და სუფსის შენაკადების გადალახვის შემდეგ შევჩერდით ნაგომარში, რათა ცხენები გამოგვეცვალა. ყოველწლიურად 20 ივლისს აქ დიდი ბაზრობა იმართება, სადაც, შეიძლება ითქვას, რომ გურიის მთელი მოსახლეობა იკრიბება, ხალხი ყველა მხრიდან ჩამოდის რათა მოიმარაგოს მთელი წლის სამყოფი ნივთები, ინსტრუმენტები, ჭურჭელი, საქონელი და ა.შ. რადგან გურიაში ვაჭრები არ არიან და მხოლოდ რამდენიმე მაღაზიაა, ეს ბაზრობა ყიდვა-გაყიდვის ერთადერთი ადგილია. „როცა ჩვენს ბაზრობაზე მოხვალ, ნახავ რა მშვენიერი ძროხები და ლამაზი ქალები გვყავს“, მითხრა იემჩუკმა თვალისჩაკვრით

ურემი გურიაში

სუფსის ფართო ხეობაში ვნახეთ პირველად მსხვილი რქოსანი საქონლის ჯოგი და ასევე დიდებულად მზარდი ხურმა (Diospyrus lotus); ის დიდწილად რუსეთში შემოდის, როგორც მშრალი ხილი და მისგან [აქაურების] საყვარელ სასმელს ამზადებენ; ასევე იზრდებოდა სიმინდი, მაგრამ იყო ზოგადი გარემო მიტოვებულობისა და უგულვებელყოფისა. გზიდან მარჯვნივ ჩანს კოშკი. ესაა რაც დარჩა მიხეილ ერისთავის რეზიდენციიდან. ის რამდენიმე წლის წინ გლეხებმა მოკლეს მისი ძალადობრივი პრაქტიკის გამო. ჩოხატაურში, სადაც ცხენები კვლავ გამოვცვალეთ, დგას სახლი და მამული დავით ერისთავისა. აქედან გზა ადის ტყიან ფარცხმაში. ულამაზეს პეიზაჟს აცოცხლებს ხშირი ჩანჩქერები და მთის ნაკადულები, რომლებიც გზას იკვალავენ ხევისწყლის მშვენიერ ხეობაში. ხეობის საპირისპირო მხარეს დგას გამოჩინებულის მონასტერი, რომელიც ღატაკების ფავორიტი მოსალოცი ადგილია. მაგრამ რა უნდა ვთქვა ამ გორაკების გლეხობის, არამხოლოდ კაცების, არამედ ქალებისაც, სიღარიბეზე, მათ ძონძებსა და შეშინებულ გამოხედვაზე, როდესაც ჩვენი მიახლოებისთანავე გზიდან ტყეში იმალებიან? თუ ანგარიში მართალია, გურიაში ბევრი ლუკრეცია არ უნდა იყოს.

ქალები გურიაში, თუ განვსჯით იმ მცირეთი, რომელთა ნახვის შესაძლებლობა გვქონდა, ნამდვილად საინიტერესონი არიან. მათ ჩაცმულობაში არაფერია განსაკუთრებული, გარდა წელზე შეკრული ბამბის პერანგისა, რომელიც ისე აცვიათ, რომ მაქსიმალურად გამოკვეთოს მათი მომხიბვლელობა.

ცხენების მესამედ გამოვცვალეთ პატარა მყუდრო სოფელში, რომელიც მდებარეობს მდინარე ხევისწყალზე, სამხრეთ კალთაზე საჯავახოს მთისა, რომლის მწვერვალიდან ჩვენ ვიხილეთ ყველაზე ფართო ხედი რიონის დაბლობისა. ჩვენ ვიყავით ღვინის ქვეყანაში, მაგრამ არცერთი ღვინო, რომელიც მოვითხოვეთ, არ დაილეოდა. როდესაც მივაღწიეთ დაბლობს, სოფელ ორპირთან გადავკვეთეთ მდინარე რიონი.

მიტროპოლიტის ტახტი, შემოქმედი, ტელფერის ნახატი




Comments

Popular posts from this blog

მეგრული ტოპონიმები და გვარები გურიაში

გურია, სანამ გურულების წინაპარი მესხების ერთი ნაწილი ამ ტერიტორიაზე დასახლდებოდა, ეკავათ ზანურ (მეგრულ-ლაზურ) ენაზე მოსაუბრე ხალხს. ეს არის ახსნა იმისა, თუ რატომაა ხშირი გურიაში ზანური წარმოშობის ტოპონიმები, ასევე მეგრული დაბოლოების მქონე გვარები. მეგრულ-ლაზური ტოპონომიკა დღევანდელი გურიის ტერიტორიაზე VII-VIII საუკუნეების შემდეგ თანდათანობით ჩაანაცვლა ქართულმა, თუმცა ცალკეული ტოპონიმი მაინცაა შემორჩენილი. ამის მიზეზი იყო ქართულ ენაზე მოსაუბრე ტომების ლტოლვა მესხეთიდან ზღვისკენ, რაც განპირობებული იყო ერთი მხრივ ამ ხალხების მიერ ზღვაზე გასასვლელის ძიებით, ხოლო მეორე მხრივ, ქართლში არაბთა შემოსევებით. გვარები ლომჯარია, ჭანტურია, კვირკველია, გაგუა, გოგუა, აფხაზავა და ა. შ. ჰიდრონიმები : ორაგვისღელე, ოჩოჩხა (მთისპირი), ოკვანე, ოსკოჭინე (ჩაისუბანი) ქალაქების და სოფლების დასახელებები: ოზურგეთი - მეგრული თავსართი „ო“ შეესაბამება ქართულ თავსართს „ა“ (ო-ზურგ-ეთი, სა-ზურგ-ეთი). ოზურგეთი და მისი შემოგარენი ზურგის ფუნქციას ასრულებდა ოსმალეთის იმპერიასთან ბრძოლაში და ამით აიხსნება ქალაქის ს

გურიის ფეოდალები

გურიის თავადები ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით ფლობს გურიას გურიელი და იტყვის ვარდანის ძეობასა, და სხუანი მის ქვეშენი არიან ესენი: თავდგირიძე და ამილახორი, ჩავიდნენ სამცხიდან, შარვაშისძე მოვიდა აფხაზეთიდამ, ბერიძე, კვერღელისძე, ბერეჟიანი, ნაკაშიძე დასხუანი, აგრეთვე აზნაურნიცა XIX საუკუნეში, დიმიტრი ბაქრაძის თანახმად, გურიაში თავადების შემდეგი გვარები იყო: გურიელი გურიელები გვარად სინამდვილეში ვარდანისძეები იყვნენ, ხოლო გურიელობა კი იყო მათი ტიტული, როგორც გურიის მფლობელებისა. ისინი თავიდან გურიის ერისთავები, XVI საუკუნიდან კი დამოუკიდებელი მთავრები  იყვნენ. გურიელად იწოდებოდა ფეოდალური სახლის უფროსი, სახლის სხვა წევრები - ბატონიშვილებად. გურიელების საზაფხულო რეზიდენცია იყო უჩხუბი, ზამთრისა კი - ოზურგეთი , მამია V გურიელმა რეზიდენცია მთლიანად ოზურგეთში გადაიტანა. საგვარეულო საძვალე - შემოქმედის ეკლესია , საბატონიშვილო - ლესა .  გურიელების გერბი ნაკაშიძე გურიელების შემდეგ გურიის ყველაძე ძლიერი და მდიდარი გვარი იყო. ნაკაშიძეების საგვარეულო მოდის გვარ ნაკანიდან. ნაკანი

ბახმაროს ტურისტული ბილიკები

აქ წარმოდგენილია ბახმაროს დამსვენებელთა შორის პოპულარული რამდენიმე ტურისტული ბილიკი. ობოლი ქვა Powered by  Wikiloc ზოტიყელი Powered by  Wikiloc Powered by  Wikiloc გადრეკილი, ანუ მზის ამოსავალი Powered by  Wikiloc მზის ჩასავალი Powered by  Wikiloc ვაკიჯვარი - ბახმარო Powered by  Wikiloc ბახმარო - მთისპირი  Powered by  Wikiloc სილამაზის წყარო  Powered by  Wikiloc ფაფარას ჩანჩქერი  Powered by  Wikiloc ბახმარო - გომისმთა  Powered by  Wikiloc Powered by  Wikiloc

გურულების შესახებ

იაკობ გოგებაშვილი: გურული მეტად ჩქარია ლაპარაკში, მოძრაობაში, საქმეში, უყვარს პირდაპირობა და სძულს პირმოთნეობა. სწრაფად მოსდის გული, თოფის წამალივით იცის აფეთქება; მაგრამ ჩქარა ისევ მშვიდდება. სიმარჯვით და გულადობით გურულები განთქმულნი არიან. განათლებასაც გატაცებით მისდევენ. თედო ჟორდანია გურიის კუთხე დამივლია ამ ოციოდ წლის წინედ, როდესაც უცხოელების კულტურას ამ ხალხზე შესამჩნევი გამრყვნელი გავლენა არ მოეხდინა. უსწავლელ-უწიგნო გლეხ-კაცებმა გამაკვირვეს მათის დიდებულ სიტყვა-პასუხით, ,,ჯენტლმენობით” – ზრდილობით, ძველებურ ქართულ განათლებით (ბევრმა იცოდა გალობა საუცხოოდ და უფრო მეტმა ძველი სიმღერები – წარმტაცები), ჩვეულებათა სათნიანობით, კულტურით, რომლის ვრცლად აღწერა ითხოვს ახალს გმირებს. მათი ჩონგური ...და ფერხულის დაბმა ხომ გაიტაცებს იმასაც, რომლის სული მიძინებულია და მომკვდარინებული მუდმივ დუხჭირ ქვეყნიურს ზრუნვაში და ვისაც გმირული სული უღვივის გულში, იმას ხომ ცად აიტაცებს. ამ ხალხში ქურდები სულ არ იყო მაშინ – ძველი გურული, როგორც ქართლელ-კახელიც ამას არ იკადრებდა. გურულების

კასტელის ჩანახატები გურიაზე / Paintings of Guria by Cristoforo De Castelli

დონ კრისტოფორო დე კასტელი, იტალიელი მისიონერი გენუადან. საქართველოში ჩამოვიდა 1628 წელს. 1634 წელს ჩამოვიდა გურიაში შემოქმედელი ეპისკოპოსის მაქსიმე მაჭუტაძის მიწვევით. 1640 წელს ვახტანგ II გურიელმა განდევნა გურიიდან. გურიის სოფელი პოსკავეთი / village in Guria მთავარ გურიელის წინაშე ასამართლებენ კასტელს / De Castelli trial in front of Gurieli მამია II გურიელი / Mamia II Gurieli მამია გურიელის ქალიშვილი ელენე / Elene, daughter of Mamia Gurieli მამია გურიელის ქალიშვილი ელენე / Elene, daughter of Mamia Gurieli სიმონ II გურიელი  / Simon II Gurieli სიმონ II გურიელი / Simon II Gurieli სიმონ II გურიელი / Simon II Gurieli მხატვარი ქალი როდია მიქელაძე / Rodia Mikeladze პოეტი ქალი ვიომინჯა ბერიძე / Viominga Beridze მალაქია გურიელი, გურიის მთავარი და დასავლეთ საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი / Malakia Gurieli, Patriarch of western Georgia ჩონგურზე დამკვრელი გურიის სოფელ ზჯეტში / chonguri player in guria გურიი