Skip to main content

გურიის გლეხობა ბატონყმობის დროს

ბატონყმობის გაუქმებამდე ოზურგეთის მაზრაში მოსახლეობის უდიდეს ნაწილს შეადგენდნე გლეხები:

*მებატონეთა გლეხები 61%
*სახაზინო გლეხები 17%
*საეკლესიო გლეხები 4%

სხვა წოდებები: თავაზნაურობა - 9%, მოქალაქეები 4%, სამღვდელოება 3%.

ერთი გლეხი ერთსადაიმავე დროს ეკუთვნოდა და ბეგარას უხდიდა ორ-სამ და ზოგჯერ ოთხ ბატონს. გავრცელებული იყო გლეხებით ვაჭრობა.

ყმებით ვაჭრობა

1809 წელს აზნაურმა მამულაიშვილმა 87 მანეთად იყიდა ხუთი წლის ივანიკა ჭანუყვაძე. იმავე წელს ჩოხატაურელმა კიკოლა ბერიძემ ვალი ვერ გადაუხადა გიორგი მემარნიშვილს და შვილი მარიანა მიჰყიდა მოახლედ. 1839 წელს ლაზარე ჯორბენაძემ, მისმა შვილმა მიტომ და მისმა ძმამ გრიგოლმა მახარობელ ხალთიშვილს მიჰყიდეს ყმა თინათინ ჩიგულიშვილი.

ნოე ჟორდნია საკუთარი ბავშვობიდან იგონებს ფაქტს, რომ მისი ბებიის, თავადის ქალ აფაქიძის ვალი ჰქონია გურიანთელ ბოლქვაძეს. ბებიამ ნიკოლოზ ჟორდანია, ნოეს მამა გაგზვნა გურიანთაში ვალის ასაღებად. ბოლქვაძეს ფული არ ჰქონებია და 10 წლის ქალიშვილი გაუტანებია ნიკოლოზისთვის ვალში. ჟორდანია იხსენებს, ბებია მდიდარი თავადის ქალი იყო და ყმათა ყიდვა-გაყიდვის დიდი წინააღმდეგი, მაგრამ იმ დროს ასეთი რამ ძალიან გავრცელებული იყოო.

1818-1822 წლების დოკუმენტებში, რომლებსაც სიმონ გუგუნავა და გიორგი ერისთავი აწარმოებდნენ, შემონახულია ცნობები: ოტიელა და კაკაბა კანდელაკიშვილები უჩიოდნენ გოგითაიას, რომ მან მიიტაცა მათი ნამზითვი გოგო, გარყვნა და მერე გაყიდა; ივანე ჩანტლაძე უჩიოდა იესელა რამიშვილს, რომ მისმა შვილმა, გაბრიელმა, მამამისის დახმარებით მოიტაცა ივანე ჩანტლაძის გოგო და გაყიდა ოსმალეთში. 

ადამიანებით ვაჭრობაში იყვნენ ჩაბმულნი დავით მაჭუტაძე და მისი შვილი ალექსანდრე, რომლებსაც სოფიო გურიელი მფარველობდა. ისინი იტაცებდნენ ადამიანებს და ფოთში ყიდდნენ. გენერალი სიაპიგინი 1828 წელს მაიორი ალექსანდრე მაჭუტაძის შესახებ გენერალ პასკევიჩს სწერდა 31 მაისს სამი ოჯახი გაიტაცა და გაყიდაო. 

1851 წელს აზნაურმა გიგინეიშვილმა საკუთარ ყმა ქალს მარიამ შუბლაძის ასულს, სალუქვაძის ქვრივს,  მოსთხოვა ფული გათხოვების უფლების მცემისთვის. ასევე მოიქცნენ ჯურუყვეთის აზნაურები, ფლან და ამბაკო გიგინეიშვილები. მათ მიიღეს 100 მანეთი ვერცხლის ფული ყმისთვის გათხოვების უფლების მიცემისთვის.

1851 წლის 12 იანვარს აკეთის საბატონო ყმა დიანოს მორჩილაძე თავის განცხადებაში ოზურგეთის მაზრის უფროსის, ს. მაჭავარიანისადმი წერდა: რომ ემსახურებოდა პირველ რიგში ხელმწიფეს და უხდიდა ფულად გადასახადს. ამავე დროს ემსახურებოდა თავად კონსტანტინე გუგუნავას და აზნაურ ესე დათუნაიშვილს. ესე დათუნაიშვილმა მოინდომა მისი გაჩუქება ლანჩხუთში მცხოვრებ ალექსანდრე კვირკველიაზე. მორჩილაძე ჩიოდა, არ შემიძლია კვირკველიას სასამსხური და დათუნაიშვილი დამსდევს დასაჭერად და მოსვენებას არ მაძლევსო და მაზრის უფროსს სთხოვდა შველას.

1857 წელს თავადი ერისთავი აპირებდა 200 კომლის გასახლებას ჯიხეთიდან. ესენი იყვნენ სახაზინო ყმები ჯიბლაძეები, საბატონო ყმები დოლიძეები, აბუსერიძეები, ჩიჩუები, ჯიბუტები, კობიძეები.

1860-იან წლებში ლევან გურიელმა რამდენიმე თავისი ყმა გააპარა და ბათუმში გაყიდა.




საეკლესიო ყმები

XVIII საუკუნის ბოლოს ვან-ზომლეთელი მახარაძეების სამი ოჯახი მათმა ბატონმა შესწირა შემოქმედის მონასტერს. 

1827 წლის 13 აგვისტოს სოფიო გურიელმა (გურიის უკანასკნელი მთავრის, გარდაცვლილი მამია V გურიელის მეუღლემ) უდაბნოს მონასტერს შესწირა ერთი კომლი ყმა მჭედლები ივანიკა და მახარობელა ჯიბლაძეები ცოლშვილითა და ქონებით. 

გიორგი გურიელმა იერუსალიმის მონასტერს შესწირა მამათის, ჭანჭათის, გურიანთის და ჩოჩხათის მკვიდრები ხომერიკები.

1860 წელს მხოლოდ შემოქმედის და ჯუმათის მონასტრების ყმების რაოდენობა შეადგენდა 3789 სულს, ყმების მნიშვნელოვან რაოდენობას ფლობდა უდაბნოს მონასტერიც.

ყმების მიტაცება

1839 წელს ელისაბედ გურიელმა მიითვისა აზნაურ მამულაშვილის ყმა ჭანუყვაძე, რომელიც მამულაიშვილს ნაყიდი ჰყავდა როგორც სულ პატარა ბავშვი. ატყდა დავა მამულაშივლს და გურიელს შორის. ჭანუყვაძეს მხოლოდ ერთი ცხენი გააჩნდა, არც სამოსახალო და არც სახნავი მიწა. ერთადერთი ცხენიც გურიელმა წაართვა. ჭანუყვაძემ  ორჯერ დაწერა განცხადება მსაჯულ ვაჩნაძესთან, ითხოვდა საქმის გარჩევას და ცხენის დაბრუნებას, მაგრამ ვაჩნაძემ უთხრა, შენს ბატონს უფლება აქვს, რაც მოენებება, ის გიყოსო! 

ლანჩხუთელი აზნაური ტაია ბოლქვაძე საჩივარში წერდა, რომ ბაილეთელმა ბიძა დავით ბოლქვაძემ წამართვა ყმა პავლიაო. 

1861 წლის მარტში სოფელ ერკეთის მღვდლებს, ივანე და ანდრია მამალაძეებს, თავადმა ზურაბ ერისთავმა ძალად წაართვა ყმა როსტომა შათირიშვილი. იმავე ზურაბ ერისთავმა თავის ერთ ყმას ორი ქალიშვილი წაართვა და ოსმალეთში გაყიდა, ხოლო თვითონ ყმა სახლში შინაყმად მოიყვანა. ამ ყმამ ბატონს მერმე სამაგიერო გადაუხადა: ბატონი მოჰკლა და ოსმალეთს გაიქცა.

ლიხაურელი გლეხი ალექსანდრე სურგულაძის გადმოცემით დედამისი პელაგია ახალგაზ
რდობისას გაიტაცეს და ქობულეთში გაჰყიდეს. ნათესავებმა ძლივძლივობით მიაგნეს მის კვალს და გამოისყიდეს. 

ყმის ყმა

არსებობდნენ ყმის ყმებიც. ასე მაგალითად თავად დათა ლაზარეს ძე ნაკაშიძის 1850 წლის 31 დეკემბრით დათარიღებულ წერილში მაზრის უფროსისადმი წერია, რომ მას ეკუთვნოდა ყმა გიორგი ერქომაიშვილი შვილებით და ყმებით, მის ბიძებს - გიორგი და ბახუტა ნაკაშიძეებს - ეკუთვნით გიორგი ერქომაიშვილის ძმა პეტრე და ბიძაშვილი დიმიტრი ერქომაიშვილი ყმებით. ამავდროულად სამივე ყმა ერქომაიშვილი საზიაროდ ფლობდნენ ყმა ესე ცისკარიძეს. ამავე ესიკა ცისკარიძეზე წითელმთის მცხოვრები დიანოს ერქომაშივილი 16 დეკემბერს წერდა მაზრის უფროსს, რომ ყმა ესიკა ცისკარიძე უხსოვარი დროიდან ჩვენი ოჯახის ყმა არისო.

ასევე საკუთარი ყმები ჰყავდათ საბატონო ყმებს, ასკანელ გრიგოლ, საყვარელა, თალხანა და ესაია სიამაიშვილებს. 1851 წელს მათ საკუთარი ყმა ჩოჩხათელი გუჯაბიძეები იმერელ აზნაურ ზაალ აბულაძეს მიჰყიდეს.

ბეგარა 

1814 წლის მამია გურიელის მიერ შემოქმედის მონასტრისადმი შეწირულობის წიგნით უჩხუბის მოსახლე ბახუტა ოთხმეზურს მართებს 2 ქილა ღომი, ოთხი საწყავი ღვინო, ხუთი ყურუშის სკლავი, ერთი ქათამი, ერთი ღოლარიკის სანთელი. 

მაკვანეთში მცხოვრებ გიორგი ქათამაძეს მართებს 5 ქილა ღომი, 4 საწყავი ღვინო, საკლავის ფასი, ექვსი ქათამი. 

მახარობელა ლომინაძეს მართებს 6 ქილა ღომი, 4 საწყავი ღვინო, ხუთი ყურუშის საკლავი, ერთი ქათამი. 

გიორგი გურიელი ყმების მდგომარეობის შესახებ:

ყმანი მალაზონიები არიან უხსოვნის დროიდან სოფელს კონჭკათს მცხოვრებნი და ყმანი და მოხარჯენი პირველ გურიელისა სახლისა...მალაზონიები არიან გურიელის მზარეულობის მოვალე...მათ მალაზონიებსა, გარდა მზარეულობისა მართებს ჩემი ბეგარა: ოთხი ქილა ღომი და ოთხი საწყავი ღვინო, ექვსი ქათამი, კვალად ერთი ქილა ღომი და ერთი საწყავი ღვინო. ზაფხულსა ხარჯად წოდებული ორი მანეთი ფული ანუ ღირებული ღორი, ორი ძღვენი ჩემი და მესამე ჩემი მოურავისა. აგრეთვე სამი დღის ყანაში თოხნა და მეოთხე ჩემი მოურავისა, გარდა ამისა ყოველივეს ნივთის წაღება მოტანა ზურგის ტვირთით, თვინიერ ღვინისა და პურისა, აგრეთვე სხვა მუშაობა ცულით, წალდით, თოხით თუ სხვაი რაიცა რამე მუშაობა არის ყველანი ყოვლის უმიზეზოდ ვალდებული არიან ჩემდამი. ამასთანავე ერთი ცხენი და მეჯინიბე მთელს ზამთარშიდ ყოვლისა მისისა ხარჯით უნდა შეინახოს ანუ რაოდენიცა მე მსურს იმოდენი კონა ჩალა მე შინ მომიტანოს და შემინახოს ან ზვიად გამიკეთოს, აგრეთვე ლაშქარს უნდა წავიდეს...

გლეხთა წინააღმდეგობა

ცხადია, ყოველივე ეს იწვევდა გლეხების წინააღმდეგობას, მათ შორის შეიარაღებულს. 1833 თებერვალში ძმებმა ხაბულა, გოგია და და სეხნია ბოლქვაძეებმა მოკლეს მემამულე გოთია ჟღენტი იმის გამო, რომ მან გადაწყვიტა, თავისი ქალიშვილისთვის მზითვად გაეტანებინა გოგია ბოლქვაძის ქალიშვილი. სამხედრო სასამართლომ ამ საქმეზე გამოიტანა განაჩენი, რომლის მიხედვითაც სეხნია ბოლქვაძე ბორბალზე უნდა დაემტვრიათ, ხოლო მკვლელების შემფარებელი ოჯახის წევრები სულ ხუთი სული, სამი კაცი და ორი ქალი სიკვდილით უნდა დაესაჯათ. (გიორგი ხაჭაპურიძე, საქართველოს XIX და XX საუკუნეთა ისტორია, თბილისი, 1940, გვ. 39).

1850-იანი წლებში თავად ნაკაშიძის წინააღმდეგ იარაღით გამოვიდნენ ლევან ერქომაიშვილი და გიორგი პაპუნაშვილი. 1850 წელს ლანჩხუთში საკუთარმა ყმამ მოკლა ივანე ჟორდანია. იმავე წელს ასეთივე ბედი ეწია ერისთავს, რომელსაც საკუთარი ყმა დაეცა, ნაკუწ-ნაკუწ აჩეხა და ოსმალეთში გავარდა. 1850 წელს აჯანყებულმა გლეხებმა მოკლეს აზნაური ჟღენტი. 1850 წელს შეიარაღებული გამოსვლა მოაწყვეს საშემოქმედლოს გლეხებმა

1862 წელს მოხდა აჯანყება. 7 აგვისტოს დიდი ბაზრობის შემდეგ აჯანყდენ თავად დიმიტრი გურიელის გლეხები. მეორე დღეს მათ მიყვნენ თავად ნაკაშიძის და სხვა აზნაურთა ყმები. ორმა შეიარაღებულმა რაზმმა (ერთში 300, ხოლო მეორეში 500 თუ 600 კაცი იყო)-–- დაიკავა ორი გამაგრებული პოზიცია. ამბოხების რაიონისაკენ სასწრაფოდ გაგზავნეს ძლიერი სამხედრო ძალები. გლეხებმა თუმცა დიდი წინააღმდეგობა გაუწიეს, მაგრამ მოძრაობა ვერ გადაიქცა მთელი გურიის აჯანყებად და შედარებით მალე იქნა ჩაქრობილი. ამ საქმის გამო დააპატიმრეს 8 გლეხი, მოძრაობის ინიციატორები და ხელმძღვანელნი. უმრავლესობა მათგანი კატორღაში გაგზავნეს

 ქუთასის გენერალ-გუბერნატორი კოლიუბაკინი 1862 წლის 1 ნოემბერს აჯანყების შესახებ წერდა:

„გურიის გლეხთა აჯანყებამ გამოააშკარავა აქ არსებული წოდებრივი ურთიერთობის სუსტი მხარეები და ამ გარემოებას არ შეუძლია მთავრობის ყოველი პირი არ მიიყვანოს იმ დასკვნამდე, რომ საჭიროა შეიცვალოს ეს ურთიერთობა მთავრობის მიერ გამოცხადებული საგლეხო რეფორმის შესაბამისად"

ბატონყმობის გაუქმება

1861 წელს გაუქმდა ბატონყობა რუსეთის იმპერიაში. ეს 1864 წელს შეეხო საქართველოს. კონკრეტულად გურიაში ბატონყმობა გაუქმდა  1865 წლის 13 ნოემბრიდან

ბატონყმობის გაუქმების შემდეგ გლეხები მაინც უმიწოდ დარჩნენ. კერძო მიწის ფონდის 70% აღმოჩნდა თავადაზნაურთა ხელში. გაჭიანურდა მიწების გამოსყიდვის პროცესი.  „კავკასიის კალენდრის“ მიხედვით 1865 წელს გურიაში 850 მემამულეს 16600 გლეხი „ეკუთვნოდა“


უკვე 1880 წელს შედგენილ გარიგების წიგნში როსტომ ნაკაშიძის ქონებაში საბატონო ყმებად მაინც მოხსენიებულები არიან საბაშვილები, შავიშვილები, ჩხარტიშვილები, ერქომაიშვილები, კაცია ჭანუყვაძე შვილებით, გირკელიძე, ლომინაძე, ღლონტი. 1881-82 წლებში გლეხთა კიდევ ერთ გამოსვლას ჰქონდა ადგილი.

ყოველივე ეს შესაძლოა იყო ერთ-ერთი მთავარი მიზეზი XIX საუკუნის ბოლოს და XX საუკუნის დასაწყისში გურიაში გლეხთა მოძრაობის გაძლიერებისა.





Comments

Popular posts from this blog

ბახვის მანიფესტი

1905 წლის დასაწყისში გურიაში ძალაუფლება რეალურად რევოლუციური კომიტეტის  ხელში იყო, რომელსაც შეეძლო საჭიროების შემთხვევაში 15 000 შეიარაღებული პირის, „წითელაზმელების“ გამოყვანა. კავკასიის მეფისნაცვალმა მიიღო გარკვეული ადმინისტრაციული ზომები ხელისუფლების ორგანოების კონტროლის აღსადგენად. ოზურგეთის მაზრა (ანუ გურია), რომელიც ქუთაისის გუბერნიის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა გუბერნიას. კინტრიშის ოლქი (დღევანდელი ქობულეთის რაიონი), რომელიც ბათუმის ოკრუგის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა ბათუმის ოკრუგს, გააერთიანა ეს ერთეულები და მათ ტერიტორიაზე გამოაცხადა საგანგებო მდგომარეობა. გურიაში გაიგზავნა 10 000 კაციანი სადამსჯელო რაზმი გენერალ ალიხანოვ-ავარსკის მეთაურობით. სადასმჯელო რამზს ახლდა მთავარმმართებლობის საბჭოს წევრი სულთან კრიმ-გირეი. კრიმ-გრეი ცნობილი იყო ლიბერალური შეხედულებებით, ამიტომ  მთავარმართებლობამ გადაწყვიტა, რომ სამხედრო მოქმედებების დაწყებამდე ის გლეხობასთან მოსალაპარაკებლად გაეშვათ. კრიმ-გირეის მისია იყო გლეხობის დაშოშმინება და იმის გაგება, თუ რას მოითხოვდნენ ისინი მთავრობისგან  1905

გურიის ფეოდალები

გურიის თავადები ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით ფლობს გურიას გურიელი და იტყვის ვარდანის ძეობასა, და სხუანი მის ქვეშენი არიან ესენი: თავდგირიძე და ამილახორი, ჩავიდნენ სამცხიდან, შარვაშისძე მოვიდა აფხაზეთიდამ, ბერიძე, კვერღელისძე, ბერეჟიანი, ნაკაშიძე დასხუანი, აგრეთვე აზნაურნიცა XIX საუკუნეში, დიმიტრი ბაქრაძის თანახმად, გურიაში თავადების შემდეგი გვარები იყო: გურიელი გურიელები გვარად სინამდვილეში ვარდანისძეები იყვნენ, ხოლო გურიელობა კი იყო მათი ტიტული, როგორც გურიის მფლობელებისა. ისინი თავიდან გურიის ერისთავები, XVI საუკუნიდან კი დამოუკიდებელი მთავრები  იყვნენ. გურიელად იწოდებოდა ფეოდალური სახლის უფროსი, სახლის სხვა წევრები - ბატონიშვილებად. გურიელების საზაფხულო რეზიდენცია იყო უჩხუბი, ზამთრისა კი - ოზურგეთი , მამია V გურიელმა რეზიდენცია მთლიანად ოზურგეთში გადაიტანა. საგვარეულო საძვალე - შემოქმედის ეკლესია , საბატონიშვილო - ლესა .  გურიელების გერბი ნაკაშიძე გურიელების შემდეგ გურიის ყველაძე ძლიერი და მდიდარი გვარი იყო. ნაკაშიძეების საგვარეულო მოდის გვარ ნაკანიდან. ნაკანი

მეგრული ტოპონიმები და გვარები გურიაში

გურია, სანამ გურულების წინაპარი მესხების ერთი ნაწილი ამ ტერიტორიაზე დასახლდებოდა, ეკავათ ზანურ (მეგრულ-ლაზურ) ენაზე მოსაუბრე ხალხს. ეს არის ახსნა იმისა, თუ რატომაა ხშირი გურიაში ზანური წარმოშობის ტოპონიმები, ასევე მეგრული დაბოლოების მქონე გვარები. მეგრულ-ლაზური ტოპონომიკა დღევანდელი გურიის ტერიტორიაზე VII-VIII საუკუნეების შემდეგ თანდათანობით ჩაანაცვლა ქართულმა, თუმცა ცალკეული ტოპონიმი მაინცაა შემორჩენილი. ამის მიზეზი იყო ქართულ ენაზე მოსაუბრე ტომების ლტოლვა მესხეთიდან ზღვისკენ, რაც განპირობებული იყო ერთი მხრივ ამ ხალხების მიერ ზღვაზე გასასვლელის ძიებით, ხოლო მეორე მხრივ, ქართლში არაბთა შემოსევებით. გვარები ლომჯარია, ჭანტურია, კვირკველია, გაგუა, გოგუა, აფხაზავა და ა. შ. ჰიდრონიმები : ორაგვისღელე, ოჩოჩხა (მთისპირი), ოკვანე, ოსკოჭინე (ჩაისუბანი) ქალაქების და სოფლების დასახელებები: ოზურგეთი - მეგრული თავსართი „ო“ შეესაბამება ქართულ თავსართს „ა“ (ო-ზურგ-ეთი, სა-ზურგ-ეთი). ოზურგეთი და მისი შემოგარენი ზურგის ფუნქციას ასრულებდა ოსმალეთის იმპერიასთან ბრძოლაში და ამით აიხსნება ქალაქის ს

თუშური ლექსი

თუშური ლექსი, გამოთქმული 1854 წელს ყირიმის ომის დროს, ნიგოითის ბრძოლაში მონაწილე თუშების შესახებ. დაიბეჭდა კრებულში „ძველი საქართველო“, ტ. II. არამ დამძრახოთ, ბიჭებო, სიტყვანი გითხრათ ძმურია. ვაჟო, სადა ვართ? ა;ვანთან დიდათ შორს არის გურია. მომწყურდა ღვინო კახური, დიაცთ ნამცხვარი პურია... და თქვენცა ბძანეთ, მოძმენო, უმცროსს დაუგდეთ ყურია. ძმაო, შენც გახსოვს წითელი სიყმაწვილური ზნეობა; მოდით, აქ შევიკრიფენოთ, გვმართებს საქმისა რჩეობა; ბიჭობით ყველან მჯობიხართ, გიცდიათ ლეკთა მტერობა. სახელი დაგვრჩეს გურიას,  თუშებმა ქნესა მხნეობა. ომის დრო არის ვჟკაცნო, ცხენთა დავაკრათ ნალია; ადექით, დავემზადენოთ, ყველამ დავჩარხოთ ხმალია; ვინც უკან დარჩეს ამხანაგთ, იყოს ახმატის ქალია, და მოკვდეს, ქვაზე დავწეროთ: „სიცოცხლითაე მხდალია“! ვაჟო, რას ამბობ, მეწყინა, დიაცთ წესია რიდება, ქალის ლეჩაქი დახვუროთ, ვისც არ უნდ, ომი სწყინდება... კაცი გავგზავნოთ სარდალთან: ბიჭებს აქ ყოფნა სწყინდება,  თუ არ გვაჩხუბებ თათართან,  თუშნი აქ რაღად გინდება?! ვინცა გავგზავნეთ, მოვიდა: სარდალმა გაიცინაო: ებძანა: „დილით ივანე ჯა

გურულების შესახებ

იაკობ გოგებაშვილი: წინათ, მეთვრამეტე საუკუნეში, გურიას ეჭირა დიდი ადგილი, ბევრად მეტი ახლანდელზედ. ახლანდელი ჩვენი გურია კი შეადგენს მხოლოდ ქუთაისის გუბერნიის ერთ მცირე - ოზურგეთის მაზრას, რომელშიაც მცხოვრებლების რიცხვი არის 100 000. გურული მეტად ჩქარია ლაპარაკში, მოძრაობაში, საქმეში, უყვარს პირდაპირობა და სძულს პირმოთნეობა. სწრაფად მოსდის გული, თოფის წამალივით იცის აფეთქება; მაგრამ ჩქარა ისევ მშვიდდება. სიმარჯვით და გულადობით გურულები განთქმულნი არიან. განათლებასაც გატაცებით მისდევენ. დიმიტრი ყიფიანი: ეს არის უაღრესად მოთაკილე და წყენის ფიცხად ამყოლი ხასიათი გურულებისა... გაისმა ჯერ კვნესა, მერე ყვირილი, შემდეგ ტკაც-ტკუც და აპრიალდა ერთბაშად გურია, ეს პატარა, მშვენიერი მხარე, დასახლებული მართლმადიდებელი, პატიოსანი, მამაცი ხალხით თედო ჟორდანია გურიის კუთხე დამივლია ამ ოციოდ წლის წინედ, როდესაც უცხოელების კულტურას ამ ხალხზე შესამჩნევი გამრყვნელი გავლენა არ მოეხდინა. უსწავლელ-უწიგნო გლეხ-კაცებმა გამაკვირვეს მათის დიდებულ სიტყვა-პასუხით, ,,ჯენტლმენობით” – ზრდილობით, ძველებურ ქა