Skip to main content

1919 წლის აჯანყება გურიაში

საქართველოს დემოკრატიული რესპუბლიკის არსებობის დროს ბოლშევიკების მომხრეებს ჰქონდათ რამდენიმე აჯანყების მოწყობის მცდელობა. მათგან ყველაზე მასშტაბური იყო 1919 წლის შეიარაღებული აჯანყება.

გურიაში ბოლშევიკების აქტიურობა ჯერ კიდევ 1917 წლიდან იწყება. 1917 წლის მაისში დაარსდა მოსწავლეთა კლუბი, რომლის მიზანი იყო სოციალისტური ლიტერატურის შესწავლა. იმავე წლის 24 ნოემბერს ჩატარდა ბოლშევიკთა ოზურგეთის ჯგუფის კრება, რომელმაც მისალმება გაუგზავნა ლენინს და მიულოცა რევოლუციის გამარჯვება. 30 დეკემბერს მაშინდელი სამოქალაქო სასწავლებლის შენობაში გაიხსნა ოზურგეთის მაზრის ბოლშევიკების I კონფერენცია. ბოლშევიკთა პარტიაში ახალ წევრთა მიღება ოზურგეთში ორ ადგილზე წარმოებდა: ქალაქის აფთიაქის გამგე ფილიპე ცხომელიძესთან და მარო ლომინაძესთან სახლში, რომელიც იდგა მაშინდელი თეატრის გვერდით.

ბოლშევიკთა სიმრავლე იყო სოფელ ჯუმათში. 1918 წლის 18 იანვარს ჯუმათის ბოლშევიკური ორგანიზაციის კრებამ დიდი ზეიმით აღიარა საბჭოთა მთავრობა და გაკიცხა ამიერკავკასიის კონტრრევოლუციური კომისარიატი.

1919 წლის ნოემბერში ბოლშევიკებმა მოაწყვეს აჯანყება. აჯანყება ოპერატიულად აღკვეთა სახალხო გვარდიამ და არმიამ. აჯანყების ერთ-ერთი კერა გურიაშიც იყო. აჯანყება დაგეგმილი იყო ოქტომბრის რევოლუციის ორი წლისთავზე, 24-25 ოქტომბრისთვის. 

გურიაში აჯანყების ხელმძღვანელად მოვლენილი იყო ცნობილი ბოლშევიკი გიორგი სტურუა. ოზურგეთში შტაბის შეკრების ადგილი ექადიაზე პროკობი თავდუმაძის სახლი იყო. ამავდროულად გამოვიდა არალეგალური ხელნაწერი ჟურნალი „კომუნისტი“.



1919 წლის 1 მაისს ოზურგეთში ბოლშევიკთა ორგანიზებით მოეწყო მასობრივი გამოსვლები. 1919 წლის ზაფხულში სოფელ ფიჩხისჯვარში ჩატარდა გურიის ბოლშევიკთა საერთო კონფერენცია, სადაც დაიგეგმა აჯანყება. აჯანყების გეოგრაფია ასეთი იყო: იერიში უნდა მიეტანათ ოთხ სტრატეგიულ პუნქტზე: ოზურგეთზე, ჩოხატაურზე, ლანჩხუთსა და სუფსაზე. მთავარი ქალაქის, ოზურგეთისთვის უნდა შეეტიათ სამი მხრიდან: აღმოსავლეთიდან შემოქმედის რაზმს, დასავლეთიდან ხვარბეთისას, ხოლო ჩრდილოეთიდან ჯუმათ-სილაურისას. ჯუმათ-სილაურის რაზმებს აკეთის, მამათისა და ძიმითის რაზმები უნდა შეერთებოდა.

აჯანყებამდე ორი დღით ადრე, 22 ოქტომბერს გაიმართა სამხედრო-რევოლუციური შტაბის სხდომა თბილისში, რაც ხელისუფლებისთვის ცნობილი გახდა და შტაბის წევრები დააპატიმრეს, მათ შორის დააპატიმრეს ოზურგეთის მაზრის სამხედრო კომისიის მთელი შემადგენლობა. ამის გამო აჯანყება რამდნიმე დღით გადაიდო, მაგრამ მითითებამ გადადების შესახებ გურიაში ყველა სოფლამდე ვერ მიაღწია, ამიტომ აჯანყება არაკოორდინირებულად მაინც დაიწყო 24 ოქტომბერს (ძვ. სტილით).

ახ. სტილით 8 ნოემბერს ქვაბღისა და ხევის რაზმებმა ძმები მამალაძეებისა და ჩანტლაძეების მეთაურობით იერიში მიიტანეს ჩოხატაურზე. ამავდროულად ჩოხატაურს დასავლეთიდან შეუტიეს ასკანის, ნაგომრისა და ხიდისთავის რაზმებმა. 9 ნოემბერს ჩოხატაური უკვე აჯანყებულების ხელთ იყო. მათ ასევე წარმატებას მიაღწიეს ლანჩხუთისა და სუფსის მიმართულებით და აიღეს ეს პუნქტები. ოზურგეთში კი ეს ვერ მოახერხეს. ხელისუფლებამ დაამარცხა როგორც შემოქმედის, ასევე ხვარბეთის რაზმები. ჯუმათ-სილაურის რაზმი, რომელსაც ხელმძღვანელობდნენ სევასტი სარიშვილი და ბესარიონ რუსიძე, 8-9 ნოემბერს დაიძრა ოზურგეთისკენ. თავდაპირველად აჯანყებულებმა სოფელში ხელისუფლების წარმომადგენლები განაიარაღეს და შემდეგ ოზურგეთზე მიიტანეს იერიში მაგრამ ადიდებული სუფსა დახვდათ წინ. გვარდიამ ზარბაზნებით საპასუხო დარტყმა მიაყენა მათ და ჯუმათი და სილაური დაიკავა.

აჯანყებაში მონაწილე სილაურელთა ჯგუფი

აჯანყება მთელ საქართველოში დამარცხდა და ფილიპე მახარაძე წერდა:

საერთო სიტუაცია მთელ საქართველოში იმ დროს უკვე არახელსაყრელი იყო აჯანყების გამარჯვებისთვის. ამაში იყო მთელი ტრაღიზმი ამ აჯანყებისა

აჯანყების დამარცხების შემდეგ ჩოხატაურში დააპატიმრეს 48, ხოლო ლანჩხუთში 300-ზე მეტი აჯანყებული. ისინი გაასამართლა სამხედრო-საველე სასამართლომ ოზურგეთში 21-23 ნოემბერს, ხოლო ლანჩხუთში 24-27 ნოემბერს. ლანჩხუთში დახვრეტა მიუსაჯეს 28 ადამიანს. 3 მათგანი მატარებლით გადაიყვანეს ნიგოითთან, „ჯიკის ტბასთან“ და იქ დახვრიტეს. რამდენიმე სიკვდილმისჯილმა გაქცევა მოახერხა.

ოზურგეთის სასამართლომ დახვრეტა მიუსაჯა 8 აჯანყებულს. ესენი იყვნენ: პარმენ მამალაძე, თეოფილე თოდრაძე, ბენია ბერიძე, ტარასი მინდაძე, ფილიმონ (ფილარა) გოგუაძე, ავთანდილ მამალაძე, მიხაკო ბერძენიშვილი და ანდრო ახალაძე. გასამართლებულები სოფელ გურიანთაში, ვაშნარის ნაქალაქართან ახლოს დახვრიტეს.



1920 წელს ძველმა ბოლშევიკმა ნატალია ქიქოძემ და მისმა შვილებმა დახვრეტილ ბოლშევიკთა ძეგლის ფონდის სასარგებლოდ 10 000 მანეთი შესწირეს. ძეგლი 1950-იან წლებში დახვრეტის ადგილთან ახლოს, საავტომობილო გზის პირად აღმართეს. ობელისკზე იყო წარწერა: „1919 წელს აქ მენშევიკმა ჯალათებმა დახვრიტეს საბჭოთა ხელისუფლებისთვის მებრძოლი რვა კომუნარი“

1921 წლის თებერვალში საქართველოს დემოკრატიული რესპუბლიკის კონსტიტუციამ სიკვდილით დასჯა გააუქმა.

მასალები აღებულია გაზეთ „ლენინის დროშის“ არქივიდან, შესაბამისად ინფორმაცია დახვრეტების შესახებ შესაძლოა არ შეესაბამებოდეს სინამდვილეს და პირველი რესპუბლიკის საწინააღმდეგო საბჭოთა პროპაგანდის ნაწილი იყოს.

Comments

Popular posts from this blog

ბახვის მანიფესტი

1905 წლის დასაწყისში გურიაში ძალაუფლება რეალურად რევოლუციური კომიტეტის  ხელში იყო, რომელსაც შეეძლო საჭიროების შემთხვევაში 15 000 შეიარაღებული პირის, „წითელაზმელების“ გამოყვანა. კავკასიის მეფისნაცვალმა მიიღო გარკვეული ადმინისტრაციული ზომები ხელისუფლების ორგანოების კონტროლის აღსადგენად. ოზურგეთის მაზრა (ანუ გურია), რომელიც ქუთაისის გუბერნიის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა გუბერნიას. კინტრიშის ოლქი (დღევანდელი ქობულეთის რაიონი), რომელიც ბათუმის ოკრუგის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა ბათუმის ოკრუგს, გააერთიანა ეს ერთეულები და მათ ტერიტორიაზე გამოაცხადა საგანგებო მდგომარეობა. გურიაში გაიგზავნა 10 000 კაციანი სადამსჯელო რაზმი გენერალ ალიხანოვ-ავარსკის მეთაურობით. სადასმჯელო რამზს ახლდა მთავარმმართებლობის საბჭოს წევრი სულთან კრიმ-გირეი. კრიმ-გრეი ცნობილი იყო ლიბერალური შეხედულებებით, ამიტომ  მთავარმართებლობამ გადაწყვიტა, რომ სამხედრო მოქმედებების დაწყებამდე ის გლეხობასთან მოსალაპარაკებლად გაეშვათ. კრიმ-გირეის მისია იყო გლეხობის დაშოშმინება და იმის გაგება, თუ რას მოითხოვდნენ ისინი მთავრობისგან  1905

გურიის ფეოდალები

გურიის თავადები ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით ფლობს გურიას გურიელი და იტყვის ვარდანის ძეობასა, და სხუანი მის ქვეშენი არიან ესენი: თავდგირიძე და ამილახორი, ჩავიდნენ სამცხიდან, შარვაშისძე მოვიდა აფხაზეთიდამ, ბერიძე, კვერღელისძე, ბერეჟიანი, ნაკაშიძე დასხუანი, აგრეთვე აზნაურნიცა XIX საუკუნეში, დიმიტრი ბაქრაძის თანახმად, გურიაში თავადების შემდეგი გვარები იყო: გურიელი გურიელები გვარად სინამდვილეში ვარდანისძეები იყვნენ, ხოლო გურიელობა კი იყო მათი ტიტული, როგორც გურიის მფლობელებისა. ისინი თავიდან გურიის ერისთავები, XVI საუკუნიდან კი დამოუკიდებელი მთავრები  იყვნენ. გურიელად იწოდებოდა ფეოდალური სახლის უფროსი, სახლის სხვა წევრები - ბატონიშვილებად. გურიელების საზაფხულო რეზიდენცია იყო უჩხუბი, ზამთრისა კი - ოზურგეთი , მამია V გურიელმა რეზიდენცია მთლიანად ოზურგეთში გადაიტანა. საგვარეულო საძვალე - შემოქმედის ეკლესია , საბატონიშვილო - ლესა .  გურიელების გერბი ნაკაშიძე გურიელების შემდეგ გურიის ყველაძე ძლიერი და მდიდარი გვარი იყო. ნაკაშიძეების საგვარეულო მოდის გვარ ნაკანიდან. ნაკანი

მეგრული ტოპონიმები და გვარები გურიაში

გურია, სანამ გურულების წინაპარი მესხების ერთი ნაწილი ამ ტერიტორიაზე დასახლდებოდა, ეკავათ ზანურ (მეგრულ-ლაზურ) ენაზე მოსაუბრე ხალხს. ეს არის ახსნა იმისა, თუ რატომაა ხშირი გურიაში ზანური წარმოშობის ტოპონიმები, ასევე მეგრული დაბოლოების მქონე გვარები. მეგრულ-ლაზური ტოპონომიკა დღევანდელი გურიის ტერიტორიაზე VII-VIII საუკუნეების შემდეგ თანდათანობით ჩაანაცვლა ქართულმა, თუმცა ცალკეული ტოპონიმი მაინცაა შემორჩენილი. ამის მიზეზი იყო ქართულ ენაზე მოსაუბრე ტომების ლტოლვა მესხეთიდან ზღვისკენ, რაც განპირობებული იყო ერთი მხრივ ამ ხალხების მიერ ზღვაზე გასასვლელის ძიებით, ხოლო მეორე მხრივ, ქართლში არაბთა შემოსევებით. გვარები ლომჯარია, ჭანტურია, კვირკველია, გაგუა, გოგუა, აფხაზავა და ა. შ. ჰიდრონიმები : ორაგვისღელე, ოჩოჩხა (მთისპირი), ოკვანე, ოსკოჭინე (ჩაისუბანი) ქალაქების და სოფლების დასახელებები: ოზურგეთი - მეგრული თავსართი „ო“ შეესაბამება ქართულ თავსართს „ა“ (ო-ზურგ-ეთი, სა-ზურგ-ეთი). ოზურგეთი და მისი შემოგარენი ზურგის ფუნქციას ასრულებდა ოსმალეთის იმპერიასთან ბრძოლაში და ამით აიხსნება ქალაქის ს

თუშური ლექსი

თუშური ლექსი, გამოთქმული 1854 წელს ყირიმის ომის დროს, ნიგოითის ბრძოლაში მონაწილე თუშების შესახებ. დაიბეჭდა კრებულში „ძველი საქართველო“, ტ. II. არამ დამძრახოთ, ბიჭებო, სიტყვანი გითხრათ ძმურია. ვაჟო, სადა ვართ? ა;ვანთან დიდათ შორს არის გურია. მომწყურდა ღვინო კახური, დიაცთ ნამცხვარი პურია... და თქვენცა ბძანეთ, მოძმენო, უმცროსს დაუგდეთ ყურია. ძმაო, შენც გახსოვს წითელი სიყმაწვილური ზნეობა; მოდით, აქ შევიკრიფენოთ, გვმართებს საქმისა რჩეობა; ბიჭობით ყველან მჯობიხართ, გიცდიათ ლეკთა მტერობა. სახელი დაგვრჩეს გურიას,  თუშებმა ქნესა მხნეობა. ომის დრო არის ვჟკაცნო, ცხენთა დავაკრათ ნალია; ადექით, დავემზადენოთ, ყველამ დავჩარხოთ ხმალია; ვინც უკან დარჩეს ამხანაგთ, იყოს ახმატის ქალია, და მოკვდეს, ქვაზე დავწეროთ: „სიცოცხლითაე მხდალია“! ვაჟო, რას ამბობ, მეწყინა, დიაცთ წესია რიდება, ქალის ლეჩაქი დახვუროთ, ვისც არ უნდ, ომი სწყინდება... კაცი გავგზავნოთ სარდალთან: ბიჭებს აქ ყოფნა სწყინდება,  თუ არ გვაჩხუბებ თათართან,  თუშნი აქ რაღად გინდება?! ვინცა გავგზავნეთ, მოვიდა: სარდალმა გაიცინაო: ებძანა: „დილით ივანე ჯა

გურულების შესახებ

იაკობ გოგებაშვილი: წინათ, მეთვრამეტე საუკუნეში, გურიას ეჭირა დიდი ადგილი, ბევრად მეტი ახლანდელზედ. ახლანდელი ჩვენი გურია კი შეადგენს მხოლოდ ქუთაისის გუბერნიის ერთ მცირე - ოზურგეთის მაზრას, რომელშიაც მცხოვრებლების რიცხვი არის 100 000. გურული მეტად ჩქარია ლაპარაკში, მოძრაობაში, საქმეში, უყვარს პირდაპირობა და სძულს პირმოთნეობა. სწრაფად მოსდის გული, თოფის წამალივით იცის აფეთქება; მაგრამ ჩქარა ისევ მშვიდდება. სიმარჯვით და გულადობით გურულები განთქმულნი არიან. განათლებასაც გატაცებით მისდევენ. დიმიტრი ყიფიანი: ეს არის უაღრესად მოთაკილე და წყენის ფიცხად ამყოლი ხასიათი გურულებისა... გაისმა ჯერ კვნესა, მერე ყვირილი, შემდეგ ტკაც-ტკუც და აპრიალდა ერთბაშად გურია, ეს პატარა, მშვენიერი მხარე, დასახლებული მართლმადიდებელი, პატიოსანი, მამაცი ხალხით თედო ჟორდანია გურიის კუთხე დამივლია ამ ოციოდ წლის წინედ, როდესაც უცხოელების კულტურას ამ ხალხზე შესამჩნევი გამრყვნელი გავლენა არ მოეხდინა. უსწავლელ-უწიგნო გლეხ-კაცებმა გამაკვირვეს მათის დიდებულ სიტყვა-პასუხით, ,,ჯენტლმენობით” – ზრდილობით, ძველებურ ქა