Skip to main content

სტამბები გურიაში

„ოზურგეთის ისტორიაში საპატიო ადგილი ექნება დათმობილი
სტამბის დაარსების ამბავს“
თედო სახოკია

ქალაქი პატარაა, ძლივს აღემატება დიდ სოფელს, მისი მკვიდრნი დიდ ინტერესს იჩენენ ლიტერატურისადმი, აქვთ თავიანთი სტამბა და მრავალ საყურადღებო წიგნს აქვეყნებენ
მარჯორი უორდროპი

პირველი სტამბა შეკვეთილში


საქართველოში, მათ სორის გურიაში 1870-იან წლებში ფართოდ გავრცელდა ხალხოსნური (ნაროდნიკული) მოძრაობა. ერთ-ერთი მთავარი ნაროდნიკული იდეა იყო განათლებისა და წიგნების გავრცელება. წიგნებისა და თარგმანების დასაბჭედად ნაროდნიკებს სჭირდებოდათ სტამბა.

გურიაში მოღვაწე ნაროდნიკების ჯგუფმა არალეგალური სტამბისთვის შეარჩია მელიტონ ნაკაშიძის მამულში მდებარე საღარიბოს ტყე, შეკვეთილში. ორგანიზაციას განზრახული ჰქონდა შეეგროვებინა ფული, ეყიდათ საბეჭდი მანქანა შვეიცარიაში და ჩამოეტანათ ბათუმის ნავსადგურში. 1876 წლის ნოემერში ჟანდარმერიამ იპოვა ორგანიზაცია და გაანადგურა ის.

ოზურგეთის სტამბა

ოზურგეთის ლეგალური სტამბის გახსნის სათავეებთან იდგნენ ალფესი მიქელაიშვილი და კოწია თავართქილაძე. ალფესი მიქელაიშვილი (დ. 18.08.1862, ბაღდადი) იყო გლეხის ოჯახში დაბადებული ადამიანი, რომელმაც ოზურგეთის საქალაქო სასწავლებელი დაამთავრა, 1886 წელს ის ქალაქის საბჭოს დეპუტატად აირჩიეს. წიგნებით მოვაჭრე კოწია თავართქილაძე დაბეზღებული იყო პოლიციასთან უნებართვო წიგნების გავრცელებისთვის. თავართქილაძემ მიქელაიშვილს თხოვა, რომ მის თავზე აეღო წიგნების მაღაზიის და სამკითხველოს გახსნის ნებართვა, შემდეგ კი ერთად ემუშავათ.

1889 წელს ოზურგეთში სტამბის გახსნის ნებართვა ეპისკოპოს გაბრიელ ქიქოძის შუამდგომლობით გასცა ქუთაისის გენერალ-გუბერნატორმა. 1891 წელს დაარსდა პირველი ლეგალური სტამბა ოზურგეთში. ეს იყო საქართველოში რიგით მეოთხე ქალაქი, სადაც სტამბა გაჩნდა თბილისის, ქუთაისისა და ბათუმის შემდეგ.



დამაარსებლები იყვნენ თავართქილაძე და მიქელაშვილი დიომიდე კილაძესთან ამხანაგობით. მათ სტამბაში მუშაობის გამოცდილება თბილისსა და ბათუმში ჰქონდათ მიღებული. მათ გამოიყენეს ერეკლე მეორის დროინდელი მოწყობილობა. 1910-იან წლებში სტამბას „შრომა“ ერქვა.




თავდაპირველად მასში მხოლოდ ბლანკები და ქორწილ-ტირილში მიპატიჟების წერილები იბეჭდებოდა. გამოიცა მ. ბურჭულაძის „სკოლა და ოჯახი“, ვ. ჰიუგოს „ძმა - ძმის მტერი“

ივერია 1895 წ.

სტამბამ დაარსების წელსვე გამოსცა „ვეფხისტყაოსანი“, თანაც ორჯერ. ეს „ვეფხისტყაოსნის“ რიგით მეთერთმეტე გამოცემა იყო.

„გურიაში სტამბის გახსნის მიზანი იყო ძლიერ იაფ ფასად ქართული წიგნების ბეჭდვა, თორემ ამისთანა პატარა მაზრაში, როგორიც გურიაა, ყველას მოეხსენება, რომ სხვა სასტამბო საქმე ხარჯსაც ვერ აღადგენს, მაგრამ, სამწუხაროდ ჩვენდა, ჩვენი სურვილი ვერ დავიკმაყოფილეთ ისე, როგორც სასურველი იყო, მიზეზი ამისა დასაბეჭდი წიგნების უქონლობაა. ვინ მოსთვლის რამდენს მივმართეთ, რამდენი ნაცნობი შევაწუხეთ, რომ მათ ეშოვათ ჩვენი პატივცემული მწერლების ნებართვა მათი ნაწერების დაბეჭდვისა და გამოგვეცა ისეთი წიგნები, რომლებიც საზოგადოებასაც სარგებლობას მოუტანდა და არც ჩვენ დაგვაზარალებდა, მაგრამ ვერც ერთი მხრიდან ვერაფერს გავხდით, ამიტომ ჩვენ ვეფხისტყაოსნის ბეჭდვას შევუდექით.“

1891 წელს დაბეჭდილი ვეფხისტყაოსანი 2000 ეგზემპლარი იყო. თითო წიგნი დამჯდარა 25 კაპიკი. წიგნის ფასი იყო 6 შაური. 100 ცალის მყიდველს წიგნი თავის ფასში ეძლეოდა. ფოტოგრაფიული სურათებისთვის წიგნის ფასს ემატებოდა 2 კაპიკი.

აქვე დაიბეჭდა ეგნატე ნინოშვილისა და დიმიტრი ერისთავის ნაწარმოებები. ოზურგეთის საქალაქო სასწავლების პედაგოგის, ივანე გომელაურის ლექსების კრებული „საჩუქარი“. სტამბას მალევე თან მოჰყვა წიგნის მაღაზია.


ალფესი მიქელაიშვილი წრვილშვილიანი კაცი იყო და ხელმოკლედ ცხოვრობდა, ამიტომ იძულებული გახდა ბათუმში წასულიყო სამუშაოდ. 1895 წელს მიქელაიშვილმა და თავართქილაძემ სტამბა ბათუმში გახსნეს.

სახელგამის შენობა 1950-იან წლებში. ამ შენობის გაყოლებაზე იდგა ძველი სტამბა, შემდგომში საინფორმაციო დაფაც იდგა იქვე

მთისპირის სტამბა

1900-იანი წლების დასაწყისში გურიის რევკომმა არალეგალური სტამბა მოაწყო ასკანის სასოფლო საზოგადოების სოფელ მთსპირში, მსახიობ ვიქტორ ნინიძის მშობლიურ სახლში. 

სტამბაში მოღვაწეობდნენ ალვასი თალაკვაძე, სიო თალაკვაძე, კ. თალაკვაძე და სხვები. სტამბაში გამოშვებულ პროკლამაციებზე არ უთითებდნენ ავტორად გურიის რევკომს, ამიტომ სტამბამ დიდხანს იარსება. სტამბაში სევასტი და დარიკო მუშაობდნენ.

მთისპირის სტამბის მიერ დაბეჭდილი პროკლამაციების გავრცელებაში მონაწილეობდა მთისპირელი „კოლორიტი“ პაპულა თალაკვაძე, რომელსაც პროკლამაციების გავრცელებაში მისი მამიდა ალვასი რთავდა. პაპულას ეკუთვნის ხუმრობა: პროკლამაციების როცა ვარიგებდი ტრაწი მქონდა და კომუნისტებმა რომ ჩაისვარეს მაგის ბრალიაო.

1907 წლის 17 ივნისს პოლიციამ აღმოაჩინა სტამბა და დიდძალი არალეგალური ლიტერატურა.

გომის სტამბა

კომიტეტს ჰქონდა სასტამბო მოწყობილობა, რომელიც კომიტეტს ჭიათურის შავი ქვის ორგანიზაციამ გადასცა და ის სოფელ უჩხუბში ნიკოლოზ გოგიტიშვილის ოჯახში ინახებოდა. ქრისტეფორე კალანდარიშვილმა და კოწია მახარაძემ მოძრავი სტამბა სოფელ გომში გადაიტანეს. რევოლუციონერებმა გომის უდაბურ ტყეში კლდე გამოკაფეს და კლდის წიაღში საიდუმლო გამოქვაბული მოაწყვეს, სადაც შეინახეს საბეჭდი მანქანა, ასაფეთქებელი მასალა და ბომბები. გომის მცხოვრებმა ივლიანე გიგინეიშვილმა გამოქვაბულის ირგვლივ არსებული მონაკვეთი საყანედ გაკაფა, ნაკაფი ტყე კი მან გამოქვაბულში შეიტანა და ცეცხლი გაუკიდა. გამოქვაბული მთლიანად აფეთქდა.  

ლანჩხუთის სტამბა

პირველი მსოფლიო ომის დაწყების შემდეგ წელს ა. ჯაფარიძემ და მ. ჩოდრილშვილმა დააარსეს არალეგალური სტამბა განჯაში, რომელიც 1915 წელს კონსპირაციული მიზნებით გადაიტანეს დაბა ლანჩხუთში.

1916 წელს ეს სტამბა უკვე განთავსებული იყო სოფელ მაჩხვარეთში ი. იმნაიშვილის ბინაში. მონაწილეობდნენ პ. ცინცაძე, ვ. ხუტულაიშვილი.

ფოთის სტამბა

ფოთის სტამბა 1906 წელს იმალებოდა ხრიალეთში, ავექსენტი და ლიდია მეგრელიძეების ოჯახში. ლიდია იყო ფოთის რსდმპ კომიტეტის წევრი

მასალები გაზეთ „ლენინის დროშის“ არქივიდან

Comments

Popular posts from this blog

ბახვის მანიფესტი

1905 წლის დასაწყისში გურიაში ძალაუფლება რეალურად რევოლუციური კომიტეტის  ხელში იყო, რომელსაც შეეძლო საჭიროების შემთხვევაში 15 000 შეიარაღებული პირის, „წითელაზმელების“ გამოყვანა. კავკასიის მეფისნაცვალმა მიიღო გარკვეული ადმინისტრაციული ზომები ხელისუფლების ორგანოების კონტროლის აღსადგენად. ოზურგეთის მაზრა (ანუ გურია), რომელიც ქუთაისის გუბერნიის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა გუბერნიას. კინტრიშის ოლქი (დღევანდელი ქობულეთის რაიონი), რომელიც ბათუმის ოკრუგის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა ბათუმის ოკრუგს, გააერთიანა ეს ერთეულები და მათ ტერიტორიაზე გამოაცხადა საგანგებო მდგომარეობა. გურიაში გაიგზავნა 10 000 კაციანი სადამსჯელო რაზმი გენერალ ალიხანოვ-ავარსკის მეთაურობით. სადასმჯელო რამზს ახლდა მთავარმმართებლობის საბჭოს წევრი სულთან კრიმ-გირეი. კრიმ-გრეი ცნობილი იყო ლიბერალური შეხედულებებით, ამიტომ  მთავარმართებლობამ გადაწყვიტა, რომ სამხედრო მოქმედებების დაწყებამდე ის გლეხობასთან მოსალაპარაკებლად გაეშვათ. კრიმ-გირეის მისია იყო გლეხობის დაშოშმინება და იმის გაგება, თუ რას მოითხოვდნენ ისინი მთავრობისგან  1905

გურიის ფეოდალები

გურიის თავადები ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით ფლობს გურიას გურიელი და იტყვის ვარდანის ძეობასა, და სხუანი მის ქვეშენი არიან ესენი: თავდგირიძე და ამილახორი, ჩავიდნენ სამცხიდან, შარვაშისძე მოვიდა აფხაზეთიდამ, ბერიძე, კვერღელისძე, ბერეჟიანი, ნაკაშიძე დასხუანი, აგრეთვე აზნაურნიცა XIX საუკუნეში, დიმიტრი ბაქრაძის თანახმად, გურიაში თავადების შემდეგი გვარები იყო: გურიელი გურიელები გვარად სინამდვილეში ვარდანისძეები იყვნენ, ხოლო გურიელობა კი იყო მათი ტიტული, როგორც გურიის მფლობელებისა. ისინი თავიდან გურიის ერისთავები, XVI საუკუნიდან კი დამოუკიდებელი მთავრები  იყვნენ. გურიელად იწოდებოდა ფეოდალური სახლის უფროსი, სახლის სხვა წევრები - ბატონიშვილებად. გურიელების საზაფხულო რეზიდენცია იყო უჩხუბი, ზამთრისა კი - ოზურგეთი , მამია V გურიელმა რეზიდენცია მთლიანად ოზურგეთში გადაიტანა. საგვარეულო საძვალე - შემოქმედის ეკლესია , საბატონიშვილო - ლესა .  გურიელების გერბი ნაკაშიძე გურიელების შემდეგ გურიის ყველაძე ძლიერი და მდიდარი გვარი იყო. ნაკაშიძეების საგვარეულო მოდის გვარ ნაკანიდან. ნაკანი

მეგრული ტოპონიმები და გვარები გურიაში

გურია, სანამ გურულების წინაპარი მესხების ერთი ნაწილი ამ ტერიტორიაზე დასახლდებოდა, ეკავათ ზანურ (მეგრულ-ლაზურ) ენაზე მოსაუბრე ხალხს. ეს არის ახსნა იმისა, თუ რატომაა ხშირი გურიაში ზანური წარმოშობის ტოპონიმები, ასევე მეგრული დაბოლოების მქონე გვარები. მეგრულ-ლაზური ტოპონომიკა დღევანდელი გურიის ტერიტორიაზე VII-VIII საუკუნეების შემდეგ თანდათანობით ჩაანაცვლა ქართულმა, თუმცა ცალკეული ტოპონიმი მაინცაა შემორჩენილი. ამის მიზეზი იყო ქართულ ენაზე მოსაუბრე ტომების ლტოლვა მესხეთიდან ზღვისკენ, რაც განპირობებული იყო ერთი მხრივ ამ ხალხების მიერ ზღვაზე გასასვლელის ძიებით, ხოლო მეორე მხრივ, ქართლში არაბთა შემოსევებით. გვარები ლომჯარია, ჭანტურია, კვირკველია, გაგუა, გოგუა, აფხაზავა და ა. შ. ჰიდრონიმები : ორაგვისღელე, ოჩოჩხა (მთისპირი), ოკვანე, ოსკოჭინე (ჩაისუბანი) ქალაქების და სოფლების დასახელებები: ოზურგეთი - მეგრული თავსართი „ო“ შეესაბამება ქართულ თავსართს „ა“ (ო-ზურგ-ეთი, სა-ზურგ-ეთი). ოზურგეთი და მისი შემოგარენი ზურგის ფუნქციას ასრულებდა ოსმალეთის იმპერიასთან ბრძოლაში და ამით აიხსნება ქალაქის ს

თუშური ლექსი

თუშური ლექსი, გამოთქმული 1854 წელს ყირიმის ომის დროს, ნიგოითის ბრძოლაში მონაწილე თუშების შესახებ. დაიბეჭდა კრებულში „ძველი საქართველო“, ტ. II. არამ დამძრახოთ, ბიჭებო, სიტყვანი გითხრათ ძმურია. ვაჟო, სადა ვართ? ა;ვანთან დიდათ შორს არის გურია. მომწყურდა ღვინო კახური, დიაცთ ნამცხვარი პურია... და თქვენცა ბძანეთ, მოძმენო, უმცროსს დაუგდეთ ყურია. ძმაო, შენც გახსოვს წითელი სიყმაწვილური ზნეობა; მოდით, აქ შევიკრიფენოთ, გვმართებს საქმისა რჩეობა; ბიჭობით ყველან მჯობიხართ, გიცდიათ ლეკთა მტერობა. სახელი დაგვრჩეს გურიას,  თუშებმა ქნესა მხნეობა. ომის დრო არის ვჟკაცნო, ცხენთა დავაკრათ ნალია; ადექით, დავემზადენოთ, ყველამ დავჩარხოთ ხმალია; ვინც უკან დარჩეს ამხანაგთ, იყოს ახმატის ქალია, და მოკვდეს, ქვაზე დავწეროთ: „სიცოცხლითაე მხდალია“! ვაჟო, რას ამბობ, მეწყინა, დიაცთ წესია რიდება, ქალის ლეჩაქი დახვუროთ, ვისც არ უნდ, ომი სწყინდება... კაცი გავგზავნოთ სარდალთან: ბიჭებს აქ ყოფნა სწყინდება,  თუ არ გვაჩხუბებ თათართან,  თუშნი აქ რაღად გინდება?! ვინცა გავგზავნეთ, მოვიდა: სარდალმა გაიცინაო: ებძანა: „დილით ივანე ჯა

გურულების შესახებ

იაკობ გოგებაშვილი: წინათ, მეთვრამეტე საუკუნეში, გურიას ეჭირა დიდი ადგილი, ბევრად მეტი ახლანდელზედ. ახლანდელი ჩვენი გურია კი შეადგენს მხოლოდ ქუთაისის გუბერნიის ერთ მცირე - ოზურგეთის მაზრას, რომელშიაც მცხოვრებლების რიცხვი არის 100 000. გურული მეტად ჩქარია ლაპარაკში, მოძრაობაში, საქმეში, უყვარს პირდაპირობა და სძულს პირმოთნეობა. სწრაფად მოსდის გული, თოფის წამალივით იცის აფეთქება; მაგრამ ჩქარა ისევ მშვიდდება. სიმარჯვით და გულადობით გურულები განთქმულნი არიან. განათლებასაც გატაცებით მისდევენ. დიმიტრი ყიფიანი: ეს არის უაღრესად მოთაკილე და წყენის ფიცხად ამყოლი ხასიათი გურულებისა... გაისმა ჯერ კვნესა, მერე ყვირილი, შემდეგ ტკაც-ტკუც და აპრიალდა ერთბაშად გურია, ეს პატარა, მშვენიერი მხარე, დასახლებული მართლმადიდებელი, პატიოსანი, მამაცი ხალხით თედო ჟორდანია გურიის კუთხე დამივლია ამ ოციოდ წლის წინედ, როდესაც უცხოელების კულტურას ამ ხალხზე შესამჩნევი გამრყვნელი გავლენა არ მოეხდინა. უსწავლელ-უწიგნო გლეხ-კაცებმა გამაკვირვეს მათის დიდებულ სიტყვა-პასუხით, ,,ჯენტლმენობით” – ზრდილობით, ძველებურ ქა