Skip to main content

სიმონ გუგუნავას ლექსები


სიმონ გუგუნავა ცნობილია პოემით „თამარიანი“. მისი ყველა ნაწარმოები შემორჩენილი არ არის, რადგან მისი სახლი ნაგომარში, პოეზიის სასახლე“, გადაწვეს 1906 წლის თებერვალში.


მომეწყინა ცხოვრებაში

მომეწყინა ცხოვრებაში
მუდამ წლების ანგარიში
არ მაკვირვებს მითქმა-მოთქმა
და ვერც მატკბობს ქება-ვიში
ვინც შამათს ვერ გამიკეთებს,
რას დავეძებ - მითხრას ქიში,
ვიცი ხვედრი არ ამცდება,
სიკვდილისა არ მაქვს შიში.
სათნოებით სავსე გული
გადამექცა გესლის წურად,
მით საწუთროც აღარ მინდა,
თავისთავს ვგრძნობ უბედურად

ლექსი ჩაწერა ანტონ ხინთიბიძემ 1940-იან წლებში ლანჩხუთელი მელექსე-მეჩონგურე ქალის ც. ჟორდანიასაგან. გამოქვეყნდა 1961 წელს  „ლენინის დროშაში“, N40, გვ. 3 

დედა ენა 

ენა ცხოვრების წყაროა  
უკვდავი, დაუშრომელი
ენა კუკური ვარდია,
ხალხისთვის დაუჭკნობელი, 
ენა წარსულის მოწმეა 
და მომავალის მშობელი
ენა სიბრძნეა აწმყოსი,
ლამპარი გაუქრობელი. 
ენა აქვს კაცობრიობას 
კედლად და საფუძველადა, 
ენა სვეტია ერისა,
მასზედ სდგას იგი მრთელადა,
 ენა აზრს დაასურათებს 
და შეიქმს ხორციელადა,
ენაში გამოიხატვის 
ბუნების ძალა ვრცელადა.
ენა გვაქვს წინაპართაგან
ვით განძი გადმოსაცემი,
და როგორც სჯული,
ენაა უმაღლეს პატივსაცემი,
ვინც ენას დაასამარებს,
იქნება მისი დამცემი,
ის ჩაითვლება, საერთოდ,
ვითარც იუდა გამცემი.
რომელიც გასცვლის  უცხოზედ 
მშობლიურ ანაბანასა,
ის თავის ძმასაც  უმუხთლებს, 
გულში ჩაასობს დანასა, 
ვინც დედა ენას არ უმღერს, 
თავის სამშობლოს ნანასა, 
ქების წილ ზიზღით ვიხსენებ 
ქართველსა ამისთანასა

ერთი, რამ სუსტი ცხოველი, 
უძვალო ფერად მწყაზარი,
ორი თვე ცოცხლობს მთელ წელში,
შემდეგ ათი თვე  მკვდრად არი,
იმისი ღვაწლით მდიდრდება
მთელი სოფელი ბაზარი.
სიკვდილს კი  არვინ არ გლოვობს,
არც  ვაი  გვესმის, არც ზარი.

ოცდათორმეტი უსულო ერთმანეთს ეომებიან
 აილაშქვრიან, იბრძვიან, უიარაღოდ კვდებიან.
ხელი არა აქვთ, არც ფეხი, დადიან, არ დადგებიან.
ამ წამს რომ მოკვლენ ერთანეთს, იმ წამსვე გაცოცხლდებიან.


მოხუცის ანდერძი 
(მეფე ერეკლე მეორის დროს)

ყვავილოვანს დროს ვიგონებ, მის გამო სევდით ვჭმუნდები
ორმოც და ათს წელს გავსცილდი, ფერი მაკლდება, ვხუნდები
რაც არა მრწამდა სიყრმეში, ეხლა ზოგშია ვრწმუნდები,
მაგრამ რა მეთქმის წარსულზედ? მას ვეღარ დავუბრუნდები

ის ვეღარ მათბობს, რაც წინედ უცეცხლოდ სახმილს მიდებდა,
ვერ ამაჩქარებს იგიცა, რაც იმ დროს გამაგიჟებდა,
ვისა ვუყვარდი, - მოვსძულდი, მაძაგებს, ვინც მადიდებდა,
მიკვირს, რად მშობა საწუთრომ, თუ ამ დროს გარდამკიდებდა!...

ეხლა ი ღიმილს აღარ მგვრის, რაც წინედ მაკისკისებდა,
აღარ მეტრფიან კეკლუცნი, იმ დროში ვინც მაფასებდა,
დღეს იგი მტანჯავს, რაც წინედ სიხარულს მიათასებდა,
რად ამაყვავა ბუნებამ, თუ ასრე დამახავსებდა!

ძალა მერთმევა, ვსუსტდები, კაეშნით გული ფრიალებს ,
კანკალი მომდის, სული სწუხს, რაღაც ძარღვებში ჟრიალებს,
ფერხმა მიმტყუნა ცეკვაში, წინასებრ ვეღარ სრიალებს ,
ხმამ სიტკბოება დაჰკარგა - ხიწვი მომედვა, ხრიალებს

კვლავ უარესსაც მოველი, რაცა მჭირს მე ამ ჟამადა,
რაც სხვა დროს სულსა მიტკბობდა, ის დღეს შემექნა შხამადა,
საწუთრო მუხთლობს ყოველსა და მეც შემძულდა ამადა,
ტანჯულთა დღე წლად ექცევათ, ბედნიერთ უჩანთ წამადა.

არ მინდა მომცენ სამეფოდ ჩინ–მაჩინ–ინდოეთია,
შურით შევყურებ სპარსეთსა, ზიზღსა მგვრის ოსმალეთია
სხვა სატრფიალო აღარ მყავს, მოწამე არის ღმერთია, - 
მხოლოდ მშთენიეს საყვარლად სამშბლო ჩემი ერთია.

უღირსი შვილი სამშობლომ აღმზარდა, შვილად მიწამა,
ღირსი ვინც იყო, სჯულისთვის სარკინოზთაგან იწამა,
ზოგმა ოქროზედ გასყიდა, მშობლად ის აღარ იწამა,
მე თუ მემუხთლოს ოდესმე - ნუღა მიმიღოს მიწამა.

რაცა ვიჩივლე წარსულზედ, არ მითქვამს ნამალავადა,
სამშობლოს ვსტოვებ სპარსთაგან დარბეულს გულ–საკლავადა,
მე ვერა ვარგე საბრალომ, მივდივარ აწ საფლავადა,
მაგრამ ვნუგეშობ - თვით უზღავს, გაძლიერდება კვლავადა.

სიკვდილის წინედ ასრე ვგრძნობ: დრო დგება საზღვეველისა,
სპარსეთს დაიპყრობს ივერი ერეკლე უძლეველისა,
აფრიალდება ირანში დროშა მეფისა ქველისა,
ამას მიქადის იდუმალ ხმა ანგელოზის მცველისა!...


ლექსი გამოქვეყნდა ჟურნალ "მოამბეში" N3, 1895 წელს, გვ. 147-148


Comments

Popular posts from this blog

გურიის ფეოდალები

გურიის თავადები ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით ფლობს გურიას გურიელი და იტყვის ვარდანის ძეობასა, და სხუანი მის ქვეშენი არიან ესენი: თავდგირიძე და ამილახორი, ჩავიდნენ სამცხიდან, შარვაშისძე მოვიდა აფხაზეთიდამ, ბერიძე, კვერღელისძე, ბერეჟიანი, ნაკაშიძე დასხუანი, აგრეთვე აზნაურნიცა XIX საუკუნეში, დიმიტრი ბაქრაძის თანახმად, გურიაში თავადების შემდეგი გვარები იყო: გურიელი გურიელები გვარად სინამდვილეში ვარდანისძეები იყვნენ, ხოლო გურიელობა კი იყო მათი ტიტული, როგორც გურიის მფლობელებისა. ისინი თავიდან გურიის ერისთავები, XVI საუკუნიდან კი დამოუკიდებელი მთავრები  იყვნენ. გურიელად იწოდებოდა ფეოდალური სახლის უფროსი, სახლის სხვა წევრები - ბატონიშვილებად. გურიელების საზაფხულო რეზიდენცია იყო უჩხუბი, ზამთრისა კი - ოზურგეთი , მამია V გურიელმა რეზიდენცია მთლიანად ოზურგეთში გადაიტანა. საგვარეულო საძვალე - შემოქმედის ეკლესია , საბატონიშვილო - ლესა .  გურიელების გერბი ნაკაშიძე გურიელების შემდეგ გურიის ყველაძე ძლიერი და მდიდარი გვარი იყო. ნაკაშიძეების საგვარეულო მოდის...

მეგრული ტოპონიმები და გვარები გურიაში

გურია, სანამ გურულების წინაპარი მესხების ერთი ნაწილი ამ ტერიტორიაზე დასახლდებოდა, ეკავათ ზანურ (მეგრულ-ლაზურ) ენაზე მოსაუბრე ხალხს. ეს არის ახსნა იმისა, თუ რატომაა ხშირი გურიაში ზანური წარმოშობის ტოპონიმები, ასევე მეგრული დაბოლოების მქონე გვარები. მეგრულ-ლაზური ტოპონომიკა დღევანდელი გურიის ტერიტორიაზე VII-VIII საუკუნეების შემდეგ თანდათანობით ჩაანაცვლა ქართულმა, თუმცა ცალკეული ტოპონიმი მაინცაა შემორჩენილი. ამის მიზეზი იყო ქართულ ენაზე მოსაუბრე ტომების ლტოლვა მესხეთიდან ზღვისკენ, რაც განპირობებული იყო ერთი მხრივ ამ ხალხების მიერ ზღვაზე გასასვლელის ძიებით, ხოლო მეორე მხრივ, ქართლში არაბთა შემოსევებით. ( ჯავახიშვილი ი. , ქართველი ერის ისტორია წ I, 1960;  მაკალათია ს.,„სამეგრელოს ისტორია და ეთნოგრაფია“; 1941 ) ჰიდრონიმები : ორაგვისღელე , ოჩორჩხა (მთისპირი), ოკვანე, ოსკოჭინე (ჩაისუბანი) ოყვავილა (ქვემო აკეთი) ქალაქების და სოფლების დასახელებები: ოზურგეთი - მეგრული თავსართი „ო“ შეესაბამება ქართულ თავსართს „ა“ (ო-ზურგ-ეთი, სა-ზურგ-ეთი). ოზურგეთი და მისი შემოგარენი ზურგის ფუნქციას ასრულ...

გურიის ისტორია რუკებით / Historical Maps of Guria

დ გიიომ დელილის რუკა, 1723 წ. დასავლეთ საქართველო ოსმალეთის იმპერიის გავლენის ქვეშაა. რუკაზე აღნიშნულია გურია და მისი მნიშვნელოვანი პუნქტები: ოზურგეთი, შეკვეთილი, ქობულეთი ოსმალეთი აზიაში, ჰერმან მოლი, 1736 წ. რუკაზე აღნიშნულია „გურიელი“ ვახუშტი ბატონიშვილის რუკა, 1740-იანი წლები, გურია მარცხნივ ქვემოთ, მწვანე ფერით. ამ პერიოდში გურია ცალკე სამთავროა ემანუელ ბოუენის რუკა, 1747 წ. გურიაში ჩანს შეკვეთილი, ქობულეთი, გონიო, ხოფა 1766 წლის რუკა. რუკაზე აღნიშნულია ჯუმათი, საბერიძეო, ბაილეთი, ასკანა, ოზურგეთი, ლიხაური, ალამბარი, აჭი, ხინო, ჩმოულეთი (?), ქაჯეთის ციხე, ბათუმი, ხინო, ერგე უილიამ ფადენი, 1785 წ. ლუი ვივიენ დე სან-მარტინი, 1787 წლის რუკა რიგობერტ ბონი, 1787 წ ჟან-პიერ ბურინიონის რუკა, 1794 წ. გურიის შემადგენლობაში ჩანს ბათუმი, ქობულეთი, შეკვეთილი, გრიგოლეთი. ოზურგეთი. გურიას და ოსმალეთს შორის საზღვარი გონიოზე გადის. კავკასია 1799 წელს. გურია ოსმალეთის იმპერიაშია ნაჩვენები, თუმცა ფორმალურად ის დამოუკიდებელი სამთავროა და მას რ...

როგორ დაკარგა გურიამ ქობულეთი

გურია, ტრადიციულად, სამ ნაწილად იყოფოდა: ზემო, შუა და ქვემო გურიად. ქვემო გურია - ტერიტორია მდინარეებს, ჩოლოქსა და ჭოროხს შორის, დაახლოებით ემთხვევა დღევანდელი ქობულეთის რაიონს. ქვემო გურია გურიის სამთავროს ოსმალეთის იმპერიამ 1770-იან წლებში წაართვა და საზღვარმა მაშინ მდინარე ცხრაფონაზე გაიარა. ოსმალეთმა ეს ტერიტორია შეინარჩუნა ერთი საუკუნის განმავლობაში, 1878 წლამდე, მანამ, სანამ ის რუსეთის იმპერიამ ომის შედეგად არ დაიკავა. 1804 წელს რუსეთის იმპერიამ იმერეთის სამეფო გურიის სამთავროთურთ მფარველობაში მიიღო. რუსეთს მაშინვე გაუჩნდა პრეტენზიები ბათუმზე. საქართველოს მთავარმართებელი პავლე ციციანოვი სწერდა რუსეთის ელჩს სტამბულში, ანდრეი იტალინკსკის, რომ ეზრუნა ბათუმის რუსეთისთვის შეერთებაზე, რადგან ბათუმი გურიის სამთავროს ეკუთვნოდა, გურიის სამთავრო კი ახლა რუსეთს ეკუთვნისო. გურიის სამთავროს საზღვრების შესასწავლად გურიაში ჩავიდა პიოტრ ლიტვინოვი, რომელსაც ქაიხოსრო და მამია გურიელებმა მოახსენეს, რომ კინტრიში, ციხისძირი, ჩაქვი და ბათუმი გურიის სამთავროში შედიოდა. ლევან გურიელმა ...

ოზურგეთის ქუჩების სახელდებისთვის

ტოპონიმები გეოგრაფიული ადგილების, ქალაქების, სოფლების, ქუჩების, უბნების დასახელებებია . ტრადიციული ტოპონიმები, რომლებიც ბუნებრივად, ძალდაუტანებლად შეარქვა მათ ხალხმა, ისტორიულ-კულტურულ მემკვიდრეობას წარმოადგენს. როგორც წესი, ისინი დაკავშირებულნი არიან ხალხის ცხოვრებაში მომხდარ ისტორიულ მოვლენასთან, ამ ხალხის გამოჩენილი ადამიანის სახელის პატივისცემასთან, კონკრეტული ადგილის ნიშანთვისებასთან და სხვ. ამიტომ ტოპონიმების შესწავლა წარმოდგენას გვიქმნის იმ პერიოდის საზოგადოების მიზნებსა და ღირებულებებზე, რომლის დროსაც გაჩნდა ესა თუ ის დასახელება. ამ მხრივ საინტერესოა ოზურგეთის ურბანონიმების ისტორიაც. ამ პატარა ქალაქის ზოგიერთმა ქუჩამ 100 წლის მანძილზე 5-ზე მეტჯერ შეიცვალა დასახელება. ქალაქის საწყისებთან ოზურგეთის, როგორც ქალაქის არსებობა გვიან ფეოდალური ხანიდან დასტურდება. გვიანდელ შუა საუკუნეებში ოზურგეთი გურიის სამთავროს დედაქალაქსა და მნიშვნელოვან სავაჭრო ქალაქს წარმოადგენდა. ამას ადასტურებს ქალაქში აღმოჩენილი ვერცხლის მონეტების განძი. ამ დროს ოზურგეთი პატარა ფეოდალური ტიპის ქ...