Skip to main content

ფრედერიკ ა. მაკკენზი: აჯანყება კავკასიაში

აჯანყება კავკასიაში არის ერთ-ერთი ბოლო თავი წიგნიდან „ტოკიოდან ტფილისამდე“ (1905), რომლის ავტორია კანადელი ჟურნალისტი ფრედერიკ არტურ მაკ-კენზი (1869-1931), რომელიც აშუქებდა რუსეთ-იაპონიის 1905 წლის ომს. აჯანყება კავკასიაში არის ამ წიგნის 30-ე თავი, სადაც მოთხრობილია 1905 წელს გურიაში რევოლუციური მოძრაობის შესახებ. როგორც შინაარსიდან ჩანს, დაწერილია მანამ, სანამ ნასაკირალის ცნობილი ბრძოლა და შემდეგ გურიის აოხრება მოხდებოდა, ანუ მთავარი ამბები ჯერ კიდევ წინაა.

წიგნის ციფრული ვერსია ხელმისაწვდომია აქ.




ამასობაში ქვეყანაში მთავრობა უნდა გამკლავებოდა გლეხთა გაფიცვას. 

ორი წლით ადრე გურულები, ესაა დიდი ტომი კავკასიის დასავლეთ საზღვარზე, შეეწინააღმდეგნენ მიწათმფლობელობის არსებულ პირობებს და უარი თქვეს მიწის დამუშავებაზე. მათი მიწა ძირითადად გამოიყენება სიმინდის კულტივაციისთვის და გადასახდელი არენდის ფორმა იყო მარცვლის განსაზღვრული რაოდენობა ყოველწლიურად. გლეხები აყენებდნენ პრეტენზიას, აშკარად სამართლიანად, რომ ცუდ სეზონებში მათ ვერ მოჰყავდათ რენტის გადასახდელად საკმარისი სიმინდიც კი. მათ ჰქონდათ სხვა საკამათო საკითხებიც. ქართული ტომები ამიერკავკასიაში არ არიან კეთილგანწყობილნი მთავრობის მიმართ. მათი ცხოვრება პატრიარქალურია, და ისინი უპირატესობას ანიჭებენ სოფლის უხუცესთა ადგილობრივ კანონებს, განსაკუთრებით ეწინააღმდეგებიან დაბეგვრას. საუკუნეების განმავლობაში მათ შეინარჩუნეს მუდმივი ომი დანარჩენ სამყაროსთან და დღესაც კი, როცა რკინიგზა გადის მათ ქვეყანაში და რუსული სამხედრო გზები აიოლებენ უცხოების გადაადგილებას, ისინი კვლავ საეჭვოდ უყურებენ უცხოებს. 

ტიპური გურული ცხვრის ტყავის გრძელ მოსასხამში
მათ შეითვისეს პროტესტის ყველა საშუალება მათი იჯარის პირობების წინააღმდეგ. მათ უბრალოდ უარი თქვეს მიწის დამუშავებაზე სანამ არ მიიღეს მოთხოვნილი დათმობები. საბოლოოდ მიწის მესაკუთრეებმა დათმეს და მნიშვნელოვნად შემცირებული ფულადი ფორმის რენტით ჩაანაცვლეს სიმინდის ძველებური გამოძალვა. მაგრამ ამასობაში გურულები, რომლებმაც აღმოაჩინეს საკუთარი ძალა, უფრო შორს წავიდნენ. მათ გადაწყვიტეს, რომ შეუძლიათ ყოფნა რუსეთის მთავრობის გარეშე.

„რისთვის გვახდევინებენ რუსები გადასახადებს?“ - კითხულობდნენ ადამიანები. „ისინი ამბობენ, რომ აშენებენ ჩვენს გზებს; მაგრამ ისინი ამას არ აკეთებენ. ისინი ჭამენ ჩვენს ფულს და უკან არაფერს გვიბრუნებენ. ჩვენ მოვაწესრიგებთ ჩვენს გზებს.“ ამგვარად, მათ დაიწყეს საკუთარი გზების მოწესრიგება და აქამდე ასე იქცევიან. ახლა როცა საჯარო თავშეყრას იხმობენ, გზების რემონტი მოჩვენებითი მიზანია, რაც ადამიანებს კარგ საბაბს აძლევს გასამართლებლად თუ ისინი ერთად შეკრებისას ჯარისკაცებს გადაეყრებიან. ყველაზე თვითნებური კაპიტანიც ვერ ბედავს ესროლოს გლეხს, რომელიც არემონტებს გზას სახლთან ახლოს.

ადამიანები უარს ამბობდნენ წაეღოთ მათი საქმეები რუსულ სასამართლოში, მათ დანიშნეს უხუცესთა საბჭოები, ვისაც მიმართავდნენ მათი ყველა დავის შემთხვევაში. რამდენიმე მიწისმესაკუთრე და სხვები, სიმართლე ითქვას, ცდილობდნენ მიემართათ რუსული ხელისუფლებისთვის. რათა შეეჩერებინათ პრობლემები, ისინი იყვნენ მოკლულები ტყვიით ან დანით. რამდენიმე მღდველი იყო ეჭვმიტანილი ხალხის გეგმების რუსებისთვის გათქმაში და კონფესიური საიდუმლოს გამჟღვანებაშიც კი. ისინიც, ასევე, იყვნენ მოკლულები.

ერთი გასაოცარი ნიშან-თვისება ამ აჯანყებისა იყო ის, რომ აჯანყებული მხარეები დროებით უფრო უსაფრთხო გახდნენ ჩვეულებრივი მოგზაურისთვის, ვიდრე მანამდე იყვნენ. გზები უკეთ იყო მოვლილი და ყაჩაღობაც — რაც როგორც წესი განიხილებოდა როგორც შედარებით უმანკო რელაქსაცია — იყო მკაცრად დასჯადი დროებითი ხელისუფლების მიერ.

ამგვარად, ახლახან ბერძენი ვაჭარი მოგზაურობდა ამ არეულ ქვეყანაში, როცა მისი ეკიპაჟი შეიპყრო ორმა კაცმა, რომლებმაც წაიღეს 1500 რუბლი (დაახლოებით 170 ფუნტი) მისგან. ვაჭარმა იჩივლა სოფლის უხუცესებთან. მათ შექმნეს საგამოძიებო კომიტეტი და შემდეგ კვირა დილით ორი სახლი იყო ალყაშემორტყმული შეიარაღებული ბრბოთი, მათი მეპატრონეები გამოათრიეს და სიკვდილის მუქარის ქვეშ აღიარებინეს ბრალი. სახლების სახურავებზე ძებნის შედეგად გამოჩნდა მოპარული ფულის უმეტესი ნაწილი.

იყო სადღესასწაულო კვირა დღე, როდესაც ყველა მიდის ეკლესიაში. როცა მსახურება მიმდინარეობდა, ყაჩაღები მიიყვანეს ეკლესიის პორტიკთან, გახადეს, მიაბეს იმ ეტლის სახელურებს, რომელიც მათ გაიტაცეს და შეაბეს ორ ცხენს. მეეტლე შეჯდა კოფოზე, და როცა სოფლელებმა დაიწყეს გამოსვლა ეკლესიიდან, მათრახის ტკაცანი გაისმა ამ ადამიანების მხრებზე და მათ დაიწყეს სვლა ყვირილით (ეს იყო მათი სასჯელის ნაწილი): „ჩვენ მოვიპარეთ ფული, ჩვენ მოვიპარეთ ფული“.

ისინი ბოლომდე უნდა დახარჯულიყვნენ, რათა მხარი აებათ ცხენებისთვის და არ გათრეულიყვნენ მიწაზე. მათი დაუძლურების ყველაზე უმნიშვნელო ნიშანიც კი იწვევდა მეეტლის მათრახს. საბოლოოდ ისინი გაათავისუფლეს, ცოცხალმკვდარ მდგომარეობაში, თანხა დაუბრუნეს ვაჭარს, ხოლო თითოეული დააჯარიმეს ორასი რუბლით თემის სასარგებლოდ. ყაჩაღობას ახლა ამ სოფელში ფასი აქვს დაკარგული.

სხვა შემთხვევაში ორმა ადამიანმა მოიპარა ძროხა. ასევე ისინიც წაიყვანეს ეკლესიის გარეთ სადღესასწაულო დღეს, მიაბეს ზურგით ერთმანეთს და შემდეგ საიმედოდ მიამაგრეს მათ მიერ მოპარულ ძროხის უკანა ნაწილზე. მათი სასჯელი იყო, რომ უნდა მდგარიყვნენ ასე უიმედოდ შეკრულები და გუნდივით ემღერათ: „ჩვენ მოვიპარეთ ძროხა“.

ადამიანები გამოვიდნენ ეკლესიიდან, როგორც წესი, დღესასწაულის აღსანიშნად გასროლეს პისტოლეტებით ცაში და მასხრად აიგდეს ძროხის ქურდები. მაშინ დენთს შეუჩვეველი და სროლებით ძლიერ შეშინებული ძროხა შეშლილად გავარდა. სანამ მის შეჩერებას შეძლებდნენ, კაცებს ფეხების რტყმისაგან ფორმა თითქმის დაკარგული ჰქონდათ.

რუსეთის ხელისუფლება ძალიან შეწუხებული იყო, რომ პროცესები უკიდურესობამდე არ მისულიყო. მნიშვნელოვანი სამხედრო ძალა იქნა მობილიზებული აჯანყებულ მხარეში ამბოხებების ჩახშობით ცნობილი გენერლის სარდლობით, მაგრამ ჯერჯერობით ჯარი უკანაა გაწვეული და საგანგებო რწმუნებულები თბილისიდან მიდიან ხალხთან, ცდილობენ გაიგონ მათი წუხილები და იპოვონ დამშვიდების საშუალებები.


ამავე თემაზე


Comments

Popular posts from this blog

ბახვის მანიფესტი

1905 წლის დასაწყისში გურიაში ძალაუფლება რეალურად რევოლუციური კომიტეტის  ხელში იყო, რომელსაც შეეძლო საჭიროების შემთხვევაში 15 000 შეიარაღებული პირის, „წითელაზმელების“ გამოყვანა. კავკასიის მეფისნაცვალმა მიიღო გარკვეული ადმინისტრაციული ზომები ხელისუფლების ორგანოების კონტროლის აღსადგენად. ოზურგეთის მაზრა (ანუ გურია), რომელიც ქუთაისის გუბერნიის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა გუბერნიას. კინტრიშის ოლქი (დღევანდელი ქობულეთის რაიონი), რომელიც ბათუმის ოკრუგის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა ბათუმის ოკრუგს, გააერთიანა ეს ერთეულები და მათ ტერიტორიაზე გამოაცხადა საგანგებო მდგომარეობა. გურიაში გაიგზავნა 10 000 კაციანი სადამსჯელო რაზმი გენერალ ალიხანოვ-ავარსკის მეთაურობით. სადასმჯელო რამზს ახლდა მთავარმმართებლობის საბჭოს წევრი სულთან კრიმ-გირეი. კრიმ-გრეი ცნობილი იყო ლიბერალური შეხედულებებით, ამიტომ  მთავარმართებლობამ გადაწყვიტა, რომ სამხედრო მოქმედებების დაწყებამდე ის გლეხობასთან მოსალაპარაკებლად გაეშვათ. კრიმ-გირეის მისია იყო გლეხობის დაშოშმინება და იმის გაგება, თუ რას მოითხოვდნენ ისინი მთავრობისგან  1905

გურიის ფეოდალები

გურიის თავადები ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით ფლობს გურიას გურიელი და იტყვის ვარდანის ძეობასა, და სხუანი მის ქვეშენი არიან ესენი: თავდგირიძე და ამილახორი, ჩავიდნენ სამცხიდან, შარვაშისძე მოვიდა აფხაზეთიდამ, ბერიძე, კვერღელისძე, ბერეჟიანი, ნაკაშიძე დასხუანი, აგრეთვე აზნაურნიცა XIX საუკუნეში, დიმიტრი ბაქრაძის თანახმად, გურიაში თავადების შემდეგი გვარები იყო: გურიელი გურიელები გვარად სინამდვილეში ვარდანისძეები იყვნენ, ხოლო გურიელობა კი იყო მათი ტიტული, როგორც გურიის მფლობელებისა. ისინი თავიდან გურიის ერისთავები, XVI საუკუნიდან კი დამოუკიდებელი მთავრები  იყვნენ. გურიელად იწოდებოდა ფეოდალური სახლის უფროსი, სახლის სხვა წევრები - ბატონიშვილებად. გურიელების საზაფხულო რეზიდენცია იყო უჩხუბი, ზამთრისა კი - ოზურგეთი , მამია V გურიელმა რეზიდენცია მთლიანად ოზურგეთში გადაიტანა. საგვარეულო საძვალე - შემოქმედის ეკლესია , საბატონიშვილო - ლესა .  გურიელების გერბი ნაკაშიძე გურიელების შემდეგ გურიის ყველაძე ძლიერი და მდიდარი გვარი იყო. ნაკაშიძეების საგვარეულო მოდის გვარ ნაკანიდან. ნაკანი

მეგრული ტოპონიმები და გვარები გურიაში

გურია, სანამ გურულების წინაპარი მესხების ერთი ნაწილი ამ ტერიტორიაზე დასახლდებოდა, ეკავათ ზანურ (მეგრულ-ლაზურ) ენაზე მოსაუბრე ხალხს. ეს არის ახსნა იმისა, თუ რატომაა ხშირი გურიაში ზანური წარმოშობის ტოპონიმები, ასევე მეგრული დაბოლოების მქონე გვარები. მეგრულ-ლაზური ტოპონომიკა დღევანდელი გურიის ტერიტორიაზე VII-VIII საუკუნეების შემდეგ თანდათანობით ჩაანაცვლა ქართულმა, თუმცა ცალკეული ტოპონიმი მაინცაა შემორჩენილი. ამის მიზეზი იყო ქართულ ენაზე მოსაუბრე ტომების ლტოლვა მესხეთიდან ზღვისკენ, რაც განპირობებული იყო ერთი მხრივ ამ ხალხების მიერ ზღვაზე გასასვლელის ძიებით, ხოლო მეორე მხრივ, ქართლში არაბთა შემოსევებით. გვარები ლომჯარია, ჭანტურია, კვირკველია, გაგუა, გოგუა, აფხაზავა და ა. შ. ჰიდრონიმები : ორაგვისღელე, ოჩოჩხა (მთისპირი), ოკვანე, ოსკოჭინე (ჩაისუბანი) ქალაქების და სოფლების დასახელებები: ოზურგეთი - მეგრული თავსართი „ო“ შეესაბამება ქართულ თავსართს „ა“ (ო-ზურგ-ეთი, სა-ზურგ-ეთი). ოზურგეთი და მისი შემოგარენი ზურგის ფუნქციას ასრულებდა ოსმალეთის იმპერიასთან ბრძოლაში და ამით აიხსნება ქალაქის ს

თუშური ლექსი

თუშური ლექსი, გამოთქმული 1854 წელს ყირიმის ომის დროს, ნიგოითის ბრძოლაში მონაწილე თუშების შესახებ. დაიბეჭდა კრებულში „ძველი საქართველო“, ტ. II. არამ დამძრახოთ, ბიჭებო, სიტყვანი გითხრათ ძმურია. ვაჟო, სადა ვართ? ა;ვანთან დიდათ შორს არის გურია. მომწყურდა ღვინო კახური, დიაცთ ნამცხვარი პურია... და თქვენცა ბძანეთ, მოძმენო, უმცროსს დაუგდეთ ყურია. ძმაო, შენც გახსოვს წითელი სიყმაწვილური ზნეობა; მოდით, აქ შევიკრიფენოთ, გვმართებს საქმისა რჩეობა; ბიჭობით ყველან მჯობიხართ, გიცდიათ ლეკთა მტერობა. სახელი დაგვრჩეს გურიას,  თუშებმა ქნესა მხნეობა. ომის დრო არის ვჟკაცნო, ცხენთა დავაკრათ ნალია; ადექით, დავემზადენოთ, ყველამ დავჩარხოთ ხმალია; ვინც უკან დარჩეს ამხანაგთ, იყოს ახმატის ქალია, და მოკვდეს, ქვაზე დავწეროთ: „სიცოცხლითაე მხდალია“! ვაჟო, რას ამბობ, მეწყინა, დიაცთ წესია რიდება, ქალის ლეჩაქი დახვუროთ, ვისც არ უნდ, ომი სწყინდება... კაცი გავგზავნოთ სარდალთან: ბიჭებს აქ ყოფნა სწყინდება,  თუ არ გვაჩხუბებ თათართან,  თუშნი აქ რაღად გინდება?! ვინცა გავგზავნეთ, მოვიდა: სარდალმა გაიცინაო: ებძანა: „დილით ივანე ჯა

გურულების შესახებ

იაკობ გოგებაშვილი: წინათ, მეთვრამეტე საუკუნეში, გურიას ეჭირა დიდი ადგილი, ბევრად მეტი ახლანდელზედ. ახლანდელი ჩვენი გურია კი შეადგენს მხოლოდ ქუთაისის გუბერნიის ერთ მცირე - ოზურგეთის მაზრას, რომელშიაც მცხოვრებლების რიცხვი არის 100 000. გურული მეტად ჩქარია ლაპარაკში, მოძრაობაში, საქმეში, უყვარს პირდაპირობა და სძულს პირმოთნეობა. სწრაფად მოსდის გული, თოფის წამალივით იცის აფეთქება; მაგრამ ჩქარა ისევ მშვიდდება. სიმარჯვით და გულადობით გურულები განთქმულნი არიან. განათლებასაც გატაცებით მისდევენ. დიმიტრი ყიფიანი: ეს არის უაღრესად მოთაკილე და წყენის ფიცხად ამყოლი ხასიათი გურულებისა... გაისმა ჯერ კვნესა, მერე ყვირილი, შემდეგ ტკაც-ტკუც და აპრიალდა ერთბაშად გურია, ეს პატარა, მშვენიერი მხარე, დასახლებული მართლმადიდებელი, პატიოსანი, მამაცი ხალხით თედო ჟორდანია გურიის კუთხე დამივლია ამ ოციოდ წლის წინედ, როდესაც უცხოელების კულტურას ამ ხალხზე შესამჩნევი გამრყვნელი გავლენა არ მოეხდინა. უსწავლელ-უწიგნო გლეხ-კაცებმა გამაკვირვეს მათის დიდებულ სიტყვა-პასუხით, ,,ჯენტლმენობით” – ზრდილობით, ძველებურ ქა