Skip to main content

გურული რევოლუციონერები

ძმები ქადეიშვილები

მიქელგაბრიელის სასოფლო საზოგადოებაში ცხოვრობდნენ ცნობილი რევოლუციონერები ძმები ქადეიშვილები. ალექსანდრე ქადეიშვილის 11 შვილს შორის იყო ხუთი ძმა: ლევარსი, ვლადიმერი, გიორგი, დათა, სიო.

უფროსი ძმა, ლევარსი იყო მუშა ბათუმის როტშილიდს ქარხანაში. მონაწილეობდა  1902 წლის 9 მარტს გამართულ ბათუმის მუშათა მასობრივ გაფიცვაში. 1905 წელს მოკლეს მთავრობის მოსყიდულმა პირებმა. ამას თან დაერთო უმცროსი ძმის ვლადიმერის სიკვდილი.

გიორგი იყო მიქელგაბრიელის საზოგადოების გლეხების რევოლუციური ხელმძღვანელი 1901-1902 წლებში. 1903 წელს ოჯდა ქუთაისის ციხეში. გადაასახლეს არხანგელსის გუბერნიაში, იქედან დაბრუნდა მძიმედ დაავადადებული, გადაიცვალა 1931 წელს.



დათა ქადეიშვილი 1900 წლიდან 20 წლის ასაკში ძმების მეშვეობით ჩაება რევოლუციურ მოძრაობაში. 1903-1904 წლებში გლეხებისგან შეადგინა პარტიზანული რაზმები გურიის რევკომის დავალებით. 1905 წლის 1 იანვარს ზედუბნის ეკლესიის წინ აღმართა წითელი დროშა და გამოაკრა პროკლამაცია, რომლითაც გმობდა მეფის ხელისუფლებას და რელიგიურ ცრურწმენას. დათა რევკომისთვის ფულსაც აგროვებდა რეკეტისა და გამოძალვის გზით.

დათა ქადეიშვილი მცველად დაჰყვებოდა 1905 წლის გაზაფხულზე გურიაში ჩამოსულ სულთან კრიმ-გირეის. 1905 წლის 9 მარტს როტმისტრი როჟანოვი წერდა: კრიმ-გირეის გამცილებელი შეიარღაებული ადამიანების რიცხვშია ვიღაც დათო ქადეიშვილი (გადასახლებული) იგი ემალება ხელისუფლებას და სარგებლობს უდიდესი გავლენით გლეხებზე როგორც უკიდურესად რევოლუციური მიმართულების კაცი“

დათა ქადეიშვილი ციხეში

დათა ჩაბმული იყო შეიარაღებული აჯანყებისთვის მზადებაში: ჯუმათის საგურთან გააჩერა იარაღით დატვირთული მატარებელი და წაართვა იარაღი, წყალწმინდაზე განაიარაღა ჩაფრები.

1907 წლის 5 აგვისტოს გურიის მაზრის უფროსი კაპიტანი ერმოლოვი ვითომდა გუბერნატორის მიერ გაგზავნილი ყალბი დეპეშით გაწვეულ იქნა ბათუმში, სადაც ტერორისტებმა და ფირალებმა დათა ქადეიშვილმა და ვარდენ თიკანაძემ მას ბომბი ესროლეს. ერმოლოვი დაიჭრა, ხოლო ხანგრძლივი ურთიერთსროლის შედეგად ხელში დაჭრილი განთქმული მენშევიკი თიკანაძე კაზაკებმა შეიპყრეს. დაჭრილმა ერმოლოვმა ფოტოს მეშვეობით დათა ქადეიშვილი ამოიცნო.

რევოლუციის დამარცხების შემდეგ მეფის ხელისუფლებამ გააძლიერა მისი ძებნა. დათა არ შემოიფარგლებოდა მხოლოდ გურიით, გადადიოდა ბათუმში, სამეგრელოში, თბილისში, აფხაზეთში, ბაქოში, ნოვოროსიისკში, გორში, ბორჯომში. ბათუმის რევკომის დავალებით სოხუმში ჩაიდინა ორი პოლიტიკური მკვლელობა: მოკლა პრისტავი სკორიკოვი და ქალაქის თავის ამხანაგი კორციცი. (სხვა მონაცემებით, ეს ანარქისტმა ალექსანდრე მირონოვმა ჩაიდინა), დათა სოხუმიდან ბათუმში უვნებელი დაბრუნდა.

1907 წლის აპრილში ბათუმში დაიჭირეს, მისაჯეს დახვრეტა. სიცოცხლის უკასნასკნელი წლები გაატარა სოხუმის ციხეში, სადაც წერდა ლექსებს. დახვრიტეს 1907 წელს 27 წლის ასაკში. 

ნაბოლარა ძმამ სიომ, იცხოვრა ყველაზე მშვიდი ცხოვრებით ღრმა მოხუცებულობამდე.

ისიდორე ჩხარტიშვილი და კალისტატე დარჩია

ისიდორე ივაკის ძე ჩხარტიშვილი დაიბადა 1883 წელს ჯუმათში, ღარიბი გლეხის ოჯახში. დაამთავრა ჯუმათის ორკლასიანი სასწავლებელი 1899 წელს მაგრამ სწავლის გაგრძელება ვერ შეძლო. წავიდა ბათუმში სამუშაოდ, ერთი წელი უმუშევარი იყო და მერე მოეწყო მანთაშევის ნავთის ქარხანაში მუშად.

ბათუმში ისიდორე შევიდა რსდმპ-ის რიგებში და ჩაება არალეგრალურ მუშაობაში. 1902 წელს მან მონაწილეობა მიიღო მუშათა დემონსტრაციაში. არალეგალური საქმიანობის გამო ისიდორეს პოლიცია უთვალთვალებდა. პოლიციამ მიაგნო ისიდორეს ადგილსამყოფელ ბინას, მაგრამ ისიდორემ გაქცევა მოასწრო და პოლიციას ისიდორეს და შერჩა ხელთ. 

ისიდორე გაიქცა გურიაში. მისი და ავად გახდა და ბათუმში საავადმყოფოში მოათავსეს. ისიდორემ გადაწყვიტა და მოენახულებინა,  არ შეუშინდა პოლიციას და მიაკითხა დას ბათუმში, საავადმყოფოში. იქ მას პოლიცია დახვდა და დააპატიმრეს. ეს მოხდა 1903 წელს. ისიდორეს გაციმბირება მიუსაჯეს, მაგრამ გაიქცა, დაბრუნდა მშობლიურ გურიაში და იქ გააგრძელა არალეგალური პროპაგანდისტული მუშაობა. აირჩიეს გურიის რევკომის წევრად.

მარჯვნივ ისიდორე ჩხარტიშვილი, მარცხნივ კალისტატე დარჩია

ისიდორე ჩხარტიშვილი, და კალისტატე დარჩია



რევკომი ისიდორეს უკვეთავდა მკვლელობებს. ისიდორემ რევკომის დავალებით კალისტატე დარჩიასთან ერთად მოკლა სირია გიგინეიშვილი. მასვე დაევალა ლანჩხუთის ბოქაულ მიქიაშვილის მოკვლა. ისიდორე ჩაუსაფრდა ბოქაულს, ესროლა, მაგრამ ააცილა და მოკლა ჩაფარი. ჩაფრის ლანჩხუთიდან ოზურგეთში გადასვენების დროს, გვამი შეაჩერეს ჯუმათში, მილიცია დაერია იქაურ მოსახლეობას, მოკლეს სკოლის მასწავლებელი ქრისტეფორე ხუხუნაიშვილი და გლეხი ილარიონ ბილიხოძე.

ისიდორე მონაწილეობდა 1905 წელს ჩატარებულ კრებებსა და მიტინგებში, ფიჩხიჯვარში, სადაც განიხილეს და დაიწუნეს მეფის მიერ გამოცემული „ოქტომბრის მანიფესტი“, ორაგვეში, სადაც დაუპირისპირდა ნოე ჟორდანიას, ნაგომარში, სადაც დაიგეგმა ნასაკირალის ბრძოლა. აგრეთვე აჯანყების დამარცხების შემდეგ, 1906 წლის აგვისტოში ნასაკირალის ტყეში, შერმანდიას ნაკაფში გამართულ რევკომის არალეგალური სხდომაში.

1907 წელს ისიდორე დააპატიმრეს, მაგრამ კვლავ გაიქცა. მაშინ მილიციამ პლასტუნები „გააყაჩაღა“, რათა ისინი დაახლოვებოდნენ ისიდორესა და მის მეგობარ კალისტატე დარჩიას. ასეც მოხდა და 1909 სექტემბერში პლასტუნებმა სილაურში მოკლეს ორივე. ისიდორე ჩხარტიშვილი და კალისტატე დარჩია დაკრძალულნი არან ჯუმათში, დღონაურის სასაფლაოზე. საფლავს შესაბამისი წარწერაც აქვს.

მასალები გაზეთ „ლენინის დროშის“ არქივიდან

Comments

Popular posts from this blog

ბახვის მანიფესტი

1905 წლის დასაწყისში გურიაში ძალაუფლება რეალურად რევოლუციური კომიტეტის  ხელში იყო, რომელსაც შეეძლო საჭიროების შემთხვევაში 15 000 შეიარაღებული პირის, „წითელაზმელების“ გამოყვანა. კავკასიის მეფისნაცვალმა მიიღო გარკვეული ადმინისტრაციული ზომები ხელისუფლების ორგანოების კონტროლის აღსადგენად. ოზურგეთის მაზრა (ანუ გურია), რომელიც ქუთაისის გუბერნიის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა გუბერნიას. კინტრიშის ოლქი (დღევანდელი ქობულეთის რაიონი), რომელიც ბათუმის ოკრუგის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა ბათუმის ოკრუგს, გააერთიანა ეს ერთეულები და მათ ტერიტორიაზე გამოაცხადა საგანგებო მდგომარეობა. გურიაში გაიგზავნა 10 000 კაციანი სადამსჯელო რაზმი გენერალ ალიხანოვ-ავარსკის მეთაურობით. სადასმჯელო რამზს ახლდა მთავარმმართებლობის საბჭოს წევრი სულთან კრიმ-გირეი. კრიმ-გრეი ცნობილი იყო ლიბერალური შეხედულებებით, ამიტომ  მთავარმართებლობამ გადაწყვიტა, რომ სამხედრო მოქმედებების დაწყებამდე ის გლეხობასთან მოსალაპარაკებლად გაეშვათ. კრიმ-გირეის მისია იყო გლეხობის დაშოშმინება და იმის გაგება, თუ რას მოითხოვდნენ ისინი მთავრობისგან  1905

გურიის ფეოდალები

გურიის თავადები ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით ფლობს გურიას გურიელი და იტყვის ვარდანის ძეობასა, და სხუანი მის ქვეშენი არიან ესენი: თავდგირიძე და ამილახორი, ჩავიდნენ სამცხიდან, შარვაშისძე მოვიდა აფხაზეთიდამ, ბერიძე, კვერღელისძე, ბერეჟიანი, ნაკაშიძე დასხუანი, აგრეთვე აზნაურნიცა XIX საუკუნეში, დიმიტრი ბაქრაძის თანახმად, გურიაში თავადების შემდეგი გვარები იყო: გურიელი გურიელები გვარად სინამდვილეში ვარდანისძეები იყვნენ, ხოლო გურიელობა კი იყო მათი ტიტული, როგორც გურიის მფლობელებისა. ისინი თავიდან გურიის ერისთავები, XVI საუკუნიდან კი დამოუკიდებელი მთავრები  იყვნენ. გურიელად იწოდებოდა ფეოდალური სახლის უფროსი, სახლის სხვა წევრები - ბატონიშვილებად. გურიელების საზაფხულო რეზიდენცია იყო უჩხუბი, ზამთრისა კი - ოზურგეთი , მამია V გურიელმა რეზიდენცია მთლიანად ოზურგეთში გადაიტანა. საგვარეულო საძვალე - შემოქმედის ეკლესია , საბატონიშვილო - ლესა .  გურიელების გერბი ნაკაშიძე გურიელების შემდეგ გურიის ყველაძე ძლიერი და მდიდარი გვარი იყო. ნაკაშიძეების საგვარეულო მოდის გვარ ნაკანიდან. ნაკანი

მეგრული ტოპონიმები და გვარები გურიაში

გურია, სანამ გურულების წინაპარი მესხების ერთი ნაწილი ამ ტერიტორიაზე დასახლდებოდა, ეკავათ ზანურ (მეგრულ-ლაზურ) ენაზე მოსაუბრე ხალხს. ეს არის ახსნა იმისა, თუ რატომაა ხშირი გურიაში ზანური წარმოშობის ტოპონიმები, ასევე მეგრული დაბოლოების მქონე გვარები. მეგრულ-ლაზური ტოპონომიკა დღევანდელი გურიის ტერიტორიაზე VII-VIII საუკუნეების შემდეგ თანდათანობით ჩაანაცვლა ქართულმა, თუმცა ცალკეული ტოპონიმი მაინცაა შემორჩენილი. ამის მიზეზი იყო ქართულ ენაზე მოსაუბრე ტომების ლტოლვა მესხეთიდან ზღვისკენ, რაც განპირობებული იყო ერთი მხრივ ამ ხალხების მიერ ზღვაზე გასასვლელის ძიებით, ხოლო მეორე მხრივ, ქართლში არაბთა შემოსევებით. გვარები ლომჯარია, ჭანტურია, კვირკველია, გაგუა, გოგუა, აფხაზავა და ა. შ. ჰიდრონიმები : ორაგვისღელე, ოჩოჩხა (მთისპირი), ოკვანე, ოსკოჭინე (ჩაისუბანი) ქალაქების და სოფლების დასახელებები: ოზურგეთი - მეგრული თავსართი „ო“ შეესაბამება ქართულ თავსართს „ა“ (ო-ზურგ-ეთი, სა-ზურგ-ეთი). ოზურგეთი და მისი შემოგარენი ზურგის ფუნქციას ასრულებდა ოსმალეთის იმპერიასთან ბრძოლაში და ამით აიხსნება ქალაქის ს

თუშური ლექსი

თუშური ლექსი, გამოთქმული 1854 წელს ყირიმის ომის დროს, ნიგოითის ბრძოლაში მონაწილე თუშების შესახებ. დაიბეჭდა კრებულში „ძველი საქართველო“, ტ. II. არამ დამძრახოთ, ბიჭებო, სიტყვანი გითხრათ ძმურია. ვაჟო, სადა ვართ? ა;ვანთან დიდათ შორს არის გურია. მომწყურდა ღვინო კახური, დიაცთ ნამცხვარი პურია... და თქვენცა ბძანეთ, მოძმენო, უმცროსს დაუგდეთ ყურია. ძმაო, შენც გახსოვს წითელი სიყმაწვილური ზნეობა; მოდით, აქ შევიკრიფენოთ, გვმართებს საქმისა რჩეობა; ბიჭობით ყველან მჯობიხართ, გიცდიათ ლეკთა მტერობა. სახელი დაგვრჩეს გურიას,  თუშებმა ქნესა მხნეობა. ომის დრო არის ვჟკაცნო, ცხენთა დავაკრათ ნალია; ადექით, დავემზადენოთ, ყველამ დავჩარხოთ ხმალია; ვინც უკან დარჩეს ამხანაგთ, იყოს ახმატის ქალია, და მოკვდეს, ქვაზე დავწეროთ: „სიცოცხლითაე მხდალია“! ვაჟო, რას ამბობ, მეწყინა, დიაცთ წესია რიდება, ქალის ლეჩაქი დახვუროთ, ვისც არ უნდ, ომი სწყინდება... კაცი გავგზავნოთ სარდალთან: ბიჭებს აქ ყოფნა სწყინდება,  თუ არ გვაჩხუბებ თათართან,  თუშნი აქ რაღად გინდება?! ვინცა გავგზავნეთ, მოვიდა: სარდალმა გაიცინაო: ებძანა: „დილით ივანე ჯა

გურულების შესახებ

იაკობ გოგებაშვილი: წინათ, მეთვრამეტე საუკუნეში, გურიას ეჭირა დიდი ადგილი, ბევრად მეტი ახლანდელზედ. ახლანდელი ჩვენი გურია კი შეადგენს მხოლოდ ქუთაისის გუბერნიის ერთ მცირე - ოზურგეთის მაზრას, რომელშიაც მცხოვრებლების რიცხვი არის 100 000. გურული მეტად ჩქარია ლაპარაკში, მოძრაობაში, საქმეში, უყვარს პირდაპირობა და სძულს პირმოთნეობა. სწრაფად მოსდის გული, თოფის წამალივით იცის აფეთქება; მაგრამ ჩქარა ისევ მშვიდდება. სიმარჯვით და გულადობით გურულები განთქმულნი არიან. განათლებასაც გატაცებით მისდევენ. დიმიტრი ყიფიანი: ეს არის უაღრესად მოთაკილე და წყენის ფიცხად ამყოლი ხასიათი გურულებისა... გაისმა ჯერ კვნესა, მერე ყვირილი, შემდეგ ტკაც-ტკუც და აპრიალდა ერთბაშად გურია, ეს პატარა, მშვენიერი მხარე, დასახლებული მართლმადიდებელი, პატიოსანი, მამაცი ხალხით თედო ჟორდანია გურიის კუთხე დამივლია ამ ოციოდ წლის წინედ, როდესაც უცხოელების კულტურას ამ ხალხზე შესამჩნევი გამრყვნელი გავლენა არ მოეხდინა. უსწავლელ-უწიგნო გლეხ-კაცებმა გამაკვირვეს მათის დიდებულ სიტყვა-პასუხით, ,,ჯენტლმენობით” – ზრდილობით, ძველებურ ქა