Skip to main content

სიმონ გუგუნავას ლექსები


სიმონ გუგუნავა ცნობილია პოემით „თამარიანი“. მისი ყველა ნაწარმოები შემორჩენილი არ არის, რადგან მისი სახლი ნაგომარში, პოეზიის სასახლე“, გადაწვეს 1906 წლის თებერვალში.


მომეწყინა ცხოვრებაში

მომეწყინა ცხოვრებაში
მუდამ წლების ანგარიში
არ მაკვირვებს მითქმა-მოთქმა
და ვერც მატკბობს ქება-ვიში
ვინც შამათს ვერ გამიკეთებს,
რას დავეძებ - მითხრას ქიში,
ვიცი ხვედრი არ ამცდება,
სიკვდილისა არ მაქვს შიში.
სათნოებით სავსე გული
გადამექცა გესლის წურად,
მით საწუთროც აღარ მინდა,
თავისთავს ვგრძნობ უბედურად

ლექსი ჩაწერა ანტონ ხინთიბიძემ 1940-იან წლებში ლანჩხუთელი მელექსე-მეჩონგურე ქალის ც. ჟორდანიასაგან. გამოქვეყნდა 1961 წელს  „ლენინის დროშაში“, N40, გვ. 3 

დედა ენა 

ენა ცხოვრების წყაროა  
უკვდავი, დაუშრომელი
ენა კუკური ვარდია,
ხალხისთვის დაუჭკნობელი, 
ენა წარსულის მოწმეა 
და მომავალის მშობელი
ენა სიბრძნეა აწმყოსი,
ლამპარი გაუქრობელი. 
ენა აქვს კაცობრიობას 
კედლად და საფუძველადა, 
ენა სვეტია ერისა,
მასზედ სდგას იგი მრთელადა,
 ენა აზრს დაასურათებს 
და შეიქმს ხორციელადა,
ენაში გამოიხატვის 
ბუნების ძალა ვრცელადა.
ენა გვაქვს წინაპართაგან
ვით განძი გადმოსაცემი,
და როგორც სჯული,
ენაა უმაღლეს პატივსაცემი,
ვინც ენას დაასამარებს,
იქნება მისი დამცემი,
ის ჩაითვლება, საერთოდ,
ვითარც იუდა გამცემი.
რომელიც გასცვლის  უცხოზედ 
მშობლიურ ანაბანასა,
ის თავის ძმასაც  უმუხთლებს, 
გულში ჩაასობს დანასა, 
ვინც დედა ენას არ უმღერს, 
თავის სამშობლოს ნანასა, 
ქების წილ ზიზღით ვიხსენებ 
ქართველსა ამისთანასა

ერთი, რამ სუსტი ცხოველი, 
უძვალო ფერად მწყაზარი,
ორი თვე ცოცხლობს მთელ წელში,
შემდეგ ათი თვე  მკვდრად არი,
იმისი ღვაწლით მდიდრდება
მთელი სოფელი ბაზარი.
სიკვდილს კი  არვინ არ გლოვობს,
არც  ვაი  გვესმის, არც ზარი.

ოცდათორმეტი უსულო ერთმანეთს ეომებიან
 აილაშქვრიან, იბრძვიან, უიარაღოდ კვდებიან.
ხელი არა აქვთ, არც ფეხი, დადიან, არ დადგებიან.
ამ წამს რომ მოკვლენ ერთანეთს, იმ წამსვე გაცოცხლდებიან.


მოხუცის ანდერძი 
(მეფე ერეკლე მეორის დროს)

ყვავილოვანს დროს ვიგონებ, მის გამო სევდით ვჭმუნდები
ორმოც და ათს წელს გავსცილდი, ფერი მაკლდება, ვხუნდები
რაც არა მრწამდა სიყრმეში, ეხლა ზოგშია ვრწმუნდები,
მაგრამ რა მეთქმის წარსულზედ? მას ვეღარ დავუბრუნდები

ის ვეღარ მათბობს, რაც წინედ უცეცხლოდ სახმილს მიდებდა,
ვერ ამაჩქარებს იგიცა, რაც იმ დროს გამაგიჟებდა,
ვისა ვუყვარდი, - მოვსძულდი, მაძაგებს, ვინც მადიდებდა,
მიკვირს, რად მშობა საწუთრომ, თუ ამ დროს გარდამკიდებდა!...

ეხლა ი ღიმილს აღარ მგვრის, რაც წინედ მაკისკისებდა,
აღარ მეტრფიან კეკლუცნი, იმ დროში ვინც მაფასებდა,
დღეს იგი მტანჯავს, რაც წინედ სიხარულს მიათასებდა,
რად ამაყვავა ბუნებამ, თუ ასრე დამახავსებდა!

ძალა მერთმევა, ვსუსტდები, კაეშნით გული ფრიალებს ,
კანკალი მომდის, სული სწუხს, რაღაც ძარღვებში ჟრიალებს,
ფერხმა მიმტყუნა ცეკვაში, წინასებრ ვეღარ სრიალებს ,
ხმამ სიტკბოება დაჰკარგა - ხიწვი მომედვა, ხრიალებს

კვლავ უარესსაც მოველი, რაცა მჭირს მე ამ ჟამადა,
რაც სხვა დროს სულსა მიტკბობდა, ის დღეს შემექნა შხამადა,
საწუთრო მუხთლობს ყოველსა და მეც შემძულდა ამადა,
ტანჯულთა დღე წლად ექცევათ, ბედნიერთ უჩანთ წამადა.

არ მინდა მომცენ სამეფოდ ჩინ–მაჩინ–ინდოეთია,
შურით შევყურებ სპარსეთსა, ზიზღსა მგვრის ოსმალეთია
სხვა სატრფიალო აღარ მყავს, მოწამე არის ღმერთია, - 
მხოლოდ მშთენიეს საყვარლად სამშბლო ჩემი ერთია.

უღირსი შვილი სამშობლომ აღმზარდა, შვილად მიწამა,
ღირსი ვინც იყო, სჯულისთვის სარკინოზთაგან იწამა,
ზოგმა ოქროზედ გასყიდა, მშობლად ის აღარ იწამა,
მე თუ მემუხთლოს ოდესმე - ნუღა მიმიღოს მიწამა.

რაცა ვიჩივლე წარსულზედ, არ მითქვამს ნამალავადა,
სამშობლოს ვსტოვებ სპარსთაგან დარბეულს გულ–საკლავადა,
მე ვერა ვარგე საბრალომ, მივდივარ აწ საფლავადა,
მაგრამ ვნუგეშობ - თვით უზღავს, გაძლიერდება კვლავადა.

სიკვდილის წინედ ასრე ვგრძნობ: დრო დგება საზღვეველისა,
სპარსეთს დაიპყრობს ივერი ერეკლე უძლეველისა,
აფრიალდება ირანში დროშა მეფისა ქველისა,
ამას მიქადის იდუმალ ხმა ანგელოზის მცველისა!...


ლექსი გამოქვეყნდა ჟურნალ "მოამბეში" N3, 1895 წელს, გვ. 147-148


Comments

Popular posts from this blog

ბახვის მანიფესტი

1905 წლის დასაწყისში გურიაში ძალაუფლება რეალურად რევოლუციური კომიტეტის  ხელში იყო, რომელსაც შეეძლო საჭიროების შემთხვევაში 15 000 შეიარაღებული პირის, „წითელაზმელების“ გამოყვანა. კავკასიის მეფისნაცვალმა მიიღო გარკვეული ადმინისტრაციული ზომები ხელისუფლების ორგანოების კონტროლის აღსადგენად. ოზურგეთის მაზრა (ანუ გურია), რომელიც ქუთაისის გუბერნიის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა გუბერნიას. კინტრიშის ოლქი (დღევანდელი ქობულეთის რაიონი), რომელიც ბათუმის ოკრუგის ნაწილი იყო, ჩამოაცილა ბათუმის ოკრუგს, გააერთიანა ეს ერთეულები და მათ ტერიტორიაზე გამოაცხადა საგანგებო მდგომარეობა. გურიაში გაიგზავნა 10 000 კაციანი სადამსჯელო რაზმი გენერალ ალიხანოვ-ავარსკის მეთაურობით. სადასმჯელო რამზს ახლდა მთავარმმართებლობის საბჭოს წევრი სულთან კრიმ-გირეი. კრიმ-გრეი ცნობილი იყო ლიბერალური შეხედულებებით, ამიტომ  მთავარმართებლობამ გადაწყვიტა, რომ სამხედრო მოქმედებების დაწყებამდე ის გლეხობასთან მოსალაპარაკებლად გაეშვათ. კრიმ-გირეის მისია იყო გლეხობის დაშოშმინება და იმის გაგება, თუ რას მოითხოვდნენ ისინი მთავრობისგან  1905

გურიის ფეოდალები

გურიის თავადები ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით ფლობს გურიას გურიელი და იტყვის ვარდანის ძეობასა, და სხუანი მის ქვეშენი არიან ესენი: თავდგირიძე და ამილახორი, ჩავიდნენ სამცხიდან, შარვაშისძე მოვიდა აფხაზეთიდამ, ბერიძე, კვერღელისძე, ბერეჟიანი, ნაკაშიძე დასხუანი, აგრეთვე აზნაურნიცა XIX საუკუნეში, დიმიტრი ბაქრაძის თანახმად, გურიაში თავადების შემდეგი გვარები იყო: გურიელი გურიელები გვარად სინამდვილეში ვარდანისძეები იყვნენ, ხოლო გურიელობა კი იყო მათი ტიტული, როგორც გურიის მფლობელებისა. ისინი თავიდან გურიის ერისთავები, XVI საუკუნიდან კი დამოუკიდებელი მთავრები  იყვნენ. გურიელად იწოდებოდა ფეოდალური სახლის უფროსი, სახლის სხვა წევრები - ბატონიშვილებად. გურიელების საზაფხულო რეზიდენცია იყო უჩხუბი, ზამთრისა კი - ოზურგეთი , მამია V გურიელმა რეზიდენცია მთლიანად ოზურგეთში გადაიტანა. საგვარეულო საძვალე - შემოქმედის ეკლესია , საბატონიშვილო - ლესა .  გურიელების გერბი ნაკაშიძე გურიელების შემდეგ გურიის ყველაძე ძლიერი და მდიდარი გვარი იყო. ნაკაშიძეების საგვარეულო მოდის გვარ ნაკანიდან. ნაკანი

მეგრული ტოპონიმები და გვარები გურიაში

გურია, სანამ გურულების წინაპარი მესხების ერთი ნაწილი ამ ტერიტორიაზე დასახლდებოდა, ეკავათ ზანურ (მეგრულ-ლაზურ) ენაზე მოსაუბრე ხალხს. ეს არის ახსნა იმისა, თუ რატომაა ხშირი გურიაში ზანური წარმოშობის ტოპონიმები, ასევე მეგრული დაბოლოების მქონე გვარები. მეგრულ-ლაზური ტოპონომიკა დღევანდელი გურიის ტერიტორიაზე VII-VIII საუკუნეების შემდეგ თანდათანობით ჩაანაცვლა ქართულმა, თუმცა ცალკეული ტოპონიმი მაინცაა შემორჩენილი. ამის მიზეზი იყო ქართულ ენაზე მოსაუბრე ტომების ლტოლვა მესხეთიდან ზღვისკენ, რაც განპირობებული იყო ერთი მხრივ ამ ხალხების მიერ ზღვაზე გასასვლელის ძიებით, ხოლო მეორე მხრივ, ქართლში არაბთა შემოსევებით. გვარები ლომჯარია, ჭანტურია, კვირკველია, გაგუა, გოგუა, აფხაზავა და ა. შ. ჰიდრონიმები : ორაგვისღელე, ოჩოჩხა (მთისპირი), ოკვანე, ოსკოჭინე (ჩაისუბანი) ქალაქების და სოფლების დასახელებები: ოზურგეთი - მეგრული თავსართი „ო“ შეესაბამება ქართულ თავსართს „ა“ (ო-ზურგ-ეთი, სა-ზურგ-ეთი). ოზურგეთი და მისი შემოგარენი ზურგის ფუნქციას ასრულებდა ოსმალეთის იმპერიასთან ბრძოლაში და ამით აიხსნება ქალაქის ს

თუშური ლექსი

თუშური ლექსი, გამოთქმული 1854 წელს ყირიმის ომის დროს, ნიგოითის ბრძოლაში მონაწილე თუშების შესახებ. დაიბეჭდა კრებულში „ძველი საქართველო“, ტ. II. არამ დამძრახოთ, ბიჭებო, სიტყვანი გითხრათ ძმურია. ვაჟო, სადა ვართ? ა;ვანთან დიდათ შორს არის გურია. მომწყურდა ღვინო კახური, დიაცთ ნამცხვარი პურია... და თქვენცა ბძანეთ, მოძმენო, უმცროსს დაუგდეთ ყურია. ძმაო, შენც გახსოვს წითელი სიყმაწვილური ზნეობა; მოდით, აქ შევიკრიფენოთ, გვმართებს საქმისა რჩეობა; ბიჭობით ყველან მჯობიხართ, გიცდიათ ლეკთა მტერობა. სახელი დაგვრჩეს გურიას,  თუშებმა ქნესა მხნეობა. ომის დრო არის ვჟკაცნო, ცხენთა დავაკრათ ნალია; ადექით, დავემზადენოთ, ყველამ დავჩარხოთ ხმალია; ვინც უკან დარჩეს ამხანაგთ, იყოს ახმატის ქალია, და მოკვდეს, ქვაზე დავწეროთ: „სიცოცხლითაე მხდალია“! ვაჟო, რას ამბობ, მეწყინა, დიაცთ წესია რიდება, ქალის ლეჩაქი დახვუროთ, ვისც არ უნდ, ომი სწყინდება... კაცი გავგზავნოთ სარდალთან: ბიჭებს აქ ყოფნა სწყინდება,  თუ არ გვაჩხუბებ თათართან,  თუშნი აქ რაღად გინდება?! ვინცა გავგზავნეთ, მოვიდა: სარდალმა გაიცინაო: ებძანა: „დილით ივანე ჯა

გურულების შესახებ

იაკობ გოგებაშვილი: წინათ, მეთვრამეტე საუკუნეში, გურიას ეჭირა დიდი ადგილი, ბევრად მეტი ახლანდელზედ. ახლანდელი ჩვენი გურია კი შეადგენს მხოლოდ ქუთაისის გუბერნიის ერთ მცირე - ოზურგეთის მაზრას, რომელშიაც მცხოვრებლების რიცხვი არის 100 000. გურული მეტად ჩქარია ლაპარაკში, მოძრაობაში, საქმეში, უყვარს პირდაპირობა და სძულს პირმოთნეობა. სწრაფად მოსდის გული, თოფის წამალივით იცის აფეთქება; მაგრამ ჩქარა ისევ მშვიდდება. სიმარჯვით და გულადობით გურულები განთქმულნი არიან. განათლებასაც გატაცებით მისდევენ. დიმიტრი ყიფიანი: ეს არის უაღრესად მოთაკილე და წყენის ფიცხად ამყოლი ხასიათი გურულებისა... გაისმა ჯერ კვნესა, მერე ყვირილი, შემდეგ ტკაც-ტკუც და აპრიალდა ერთბაშად გურია, ეს პატარა, მშვენიერი მხარე, დასახლებული მართლმადიდებელი, პატიოსანი, მამაცი ხალხით თედო ჟორდანია გურიის კუთხე დამივლია ამ ოციოდ წლის წინედ, როდესაც უცხოელების კულტურას ამ ხალხზე შესამჩნევი გამრყვნელი გავლენა არ მოეხდინა. უსწავლელ-უწიგნო გლეხ-კაცებმა გამაკვირვეს მათის დიდებულ სიტყვა-პასუხით, ,,ჯენტლმენობით” – ზრდილობით, ძველებურ ქა