Skip to main content

ფრანგთა ეკლესია ოზურგეთში

კათოლიკე მისიონერები გურიაში

კათოლიკეებთან კავშირი პირველად დაამყარა გურიის მთავარმა, მამია II გურიელმა, რომელსაც კათოლიკე მისიონერები ლუდოვიკე გრანჯერიო და სტეფან ვიო დხმარებას უწევდნენ 1614 წლის 13 დეკემბერს ოსმალეთის იმპერიასთან ზავის დადებაში. გურიელმა კათოლიკეები ბაილეთში მიიღო, 15 დღის განმავლობაში უმასპინძლა, მათთან ერთად შეხვდა შობას და სთხოვდა მისიონერების გამოგზავნას გურიაში.

მისიონერები გურიაში ოცი წლის შემდეგ, 1634 წელს, გამოჩნდნენ. შემოქმედელმა ეპისკოპოსმა მაქსიმე I მაჭუტაძემ სამეგრელოში გაიცნო თეატინელთა მისიის წარმომადგენლები არქანჯელო ლამბერტი და იოსეფ ჯუდიჩი. მაქსიმე 1633 წლის ოქტომბერში გორში, როსტომ მეფის და მარიამ დადიანის ქორწილში შეხვდა პატრ პიეტრო ავიტაბილეს და სთხოვა მას გურიაში მისიონერების გაგზავნა.

ასე ჩავიდნენ გურიაში კრისტოფორო კასტელი, ანტონიო ჯარდინა და ბერი კლაუდიო. გურიაში კათოლიკე მისიონერებს ყოველგვარ შემწეობას უწევდა გურიის მთავარი და დასავლეთ საქართველოს კათოლოკოს პატრიარქი მალაქია გურიელი. მალაქიამ მათ მისცა სახლი და აუშენა ხის ეკლესია, რომელიც პატრებმა მოხატეს.  ეკლესია წმ. სილვესტრეს სახელობის იყო და სომხების უბანში მდებარეობდა.

კათოლიკეებს გურიაში ჰყავდათ მოწინააღმდეგეებიც. ესენი იყვნენ ზოგი ადგილობრივი ეპისკოპოსი, ბერძენი მღვდლები, მალაქიას კარზე მყოფი გამუსლიმებული იტალიელი მკურნალი ფერინდონე და ალავერდელი მიტროპოლიტი, რომელიც ქართლში როსტომის გამეფების გამო დასავლეთ საქართველოში იყო გადმოხვეწილი და თავს ოზურგეთს აფარებდა. ალავერდელს და ანტონიო ჯარდინას შორის გაიმართა დისკუსია, რომელშიც ჯარდინამ გაიმარჯვა და ალავერდელმა კათოლიკობა მიიღო. 

კათოლიკე მისიონრები მკურნალობდნენ ადგილობრივებს, ებრძოდნენ ყმებისა და ბავშვების გაყიდვას ოსმალეთში და ნათლავდნენ მოსახლეობას კათოლიკური წესით.

მალაქიამ ორი წლის შემდეგ გადაიყვანა მისიონრები მთავრის სასახლის ახლოს, სადაც მისცა სახლი და ეკლესია. აქ მათ დააარსეს სკოლა, რომელშიც ასწავლიდნენ გურიელისა და სხვა თავადების კუთვნილ ყმა ბავშვებს, ასევე სკოლაში იღებდნენ ისეთ ბავშვებს, რომლებიც გაჭირვების გამო ოსმალებზე გაყიდვა ელოდათ. ანტონიო ჯარდინამ, რომელმაც ქართულიც იცოდა და ქართული გრამატიკის წიგნიც შეადგინა და ასწავლიდა სკოლაში. კათოლიკე პატრები ძალიან აქებდნენ გურულების ნიჭიერებას და რამდენიმე მათგანს იტალიაში გაგზავნასაც უპირებდნენ, მაგრამ მოერიდნენ სავარაუდო ჭორებს, თითქოს პატრებმა ყმაწვილები ოსმალებს მიჰყიდესო და აღარ გაგზავნეს.

ფერინდონემ სცადა ანტონიო ჯარდინას მოწამლვა მაგრამ უშედეგოდ. შემდეგ ხანძარი გააჩინა მისიონერების სახლში. სახლი დაიწვა, მაგრამ გადარჩა ეკლესია. მალაქიამ და შემოქმედელმა ეპისკოპოსმა მაქსიმე მაჭუტაძემ მისიონრებს ახალი, უფრო დიდი სახლი აუშენეს.

გურიელის სახლი და მისიონერების კარ-მიდამო


1637 წლის აგვისტოში სამეგრელოში გარდაიცვალა ანტონიო ჯარდინა. ქრისტეფორე კასტელმა განაგრძო გურიაში მუშაობა და კათოლიკობაზე მოაქცია ფერინდონე, რომელსაც მუსლიმობაში 28 წელი გაეტარებინა, ნიკოლას სახელით. ამ უკანასკნელმა კათოლიკეთა მისიონს შესწირა გურიაში საკუთარი მამულები და ყმები. ნიკოლა 1638 წელს გარდაიცვალა. გურიის კატოლიკეთა მისიონს ამავე წელს შეუერთდნენ მღვდლები ფრანჩისკე მარია მაჯო და ჩინჩენცო ჯილიბერთი და ძმები იაკობ არგოლიოზო და ანდრია ლიპომანო. მალაქია მათ ჰპირდებოდა, რომ შეუერთებდა თავის სამწყსოს რომის ეკლესიას.

1639 წელს გარდაიცვალა მალაქია გურიელი და გურიის მთავრად ლევან II დადიანმა დასვა მალაქიას ძმა   ვახტანგი II გურიელი. ვახტანგი ებძროდა კათოლიკე მისიონერებს , ჩამოართვა მათ ყმები, მიწები, სახლი და 1640 წელს განდევნა კიდეც ისინი გურიიდან.

გურიელის ქალიშვილი ელენე ტირის დე კასტელის იტალიაში გამგზავრების გამო

კათოლიკური მისია გურიაში დაბრუნდა გიორგი III გურიელის დროს. 1674 წელს მასთან იმყოფებოდნენ პატრები ტურკო და რასპონი, რომლებიც მას ახლდნენ არზრუმის ფაშასთან. 1677 წელს ჯუმათის ეპისკოპოსმა მაქსიმე II შარვაშიძემ და გიორგი III გურიელმა გორში მყოფ კაპუცინელ მისიონერებს და მკურნალობისა და ქირურგიის მცდონე პატრებს გურიაში ჩასვლა სთხოვეს და შესთავაზეს თეატინელთა მიერ დანატოვარი მამულები, საქონელი, ეკლესია და ერთ სოფელი, სადაც 20 მოსახლე იყო.

ფრანგთა ეკლესია ოზურგეთში

1888 წლის მონაცემებით ოზურგეთში რომის კათოლიკური ეკლესიის მიმდევრები არ ფიქსირდებიან. მოსახლეობის 97% მართლმადიდებელი, ხოლო 3% კათოლიკე სომეხი იყო. კათოლიკურ ეკლესიას არ ახსენებს არც თედო სახოკია, რომელმაც ოზურგეთში 1897 წელს იმოგზაურა. სახოკია, ახსენებს ოზურგეთელ კათოლიკე ი. თუმანიშვილის ბაღს, რომელიც ერთადერთია ქალაქში, რომელსაც კულტურა და პატრონის ხელი ეტყობაო. 


კათოლიკეები ოზურგეთში XIX საუკუნის ბოლოსაც იყვნენ. თედო სახოკია:


„3-4 მოსახლე ქართველი კათოლიკეებიც არიან აქა, გვარად თუმანიშვილები. ესენი პირველად ექვსნი ძმანი ყოფილან, როცა ახალციხიდან წამოსულან ბედის საძებნელად. პირველად მოსულან ქუთაისში, იქიდან ოზურგეთში გადმოსულან. აქ ვაჭრობისთვის მოუკიდნიათ ხელი, გურიელებიც მფარველობას თურმე უწევდნენ და ერთ დროს შეძლებული ვაჭრების სახელიცა ჰქონიათ. ესენი მაშინ ვაჭრობდნენ ოზურგეთში, 1860 წლებში, როცა გურულებს ვაჭრობა, ადლის დაჭერა და დახლს უკან დგომა სირცხვილად და ცოდვად მიაჩნდათ “

მიუხედავად ამისა, ფაქტია, რომ მეოცე საუკუნეშიც კი ოზურგეთში წმინდა სტეფანეს სახელობის კათოლიკური ეკლესია იდგა, რომელსაც ხალხი „ფრანგთა ეკლესიას“ ეძახდა. 1940-იან წლებში ეკლესია არ ფუნქციონირებდა, მაგრამ ჯერ კიდევ შემორჩენილი იყო ბაღი. 1944 წელს ადგილობრივ გაზეთ „ლენინის დროშაში“ (N 36 გვ. 4) გამოქვეყნდა პატარა წერილი „უპატრონო ბაღი“, რომელშიც ეწერა, რომ აბაშიძის შესახვევში მდებარე ფრანგთა ყოფილი ეკლესიის დეკორატიული ბაღი უპატრონოდაა მიტოვებული.


ეკლესია დღევანდელი თაყაიშვილის ქუჩის მეოთხე ჩიხში, დაახლოებით ამ ადგილას მდებარეობდა 
ადგილობრივების გადმოცემით, ეკლესია იყო ხის, უგუმბათო შენობა (ალბათ დარბაზული ტიპის). მათ არ ახსოვთ ეკლესია, მაგრამ ახსოვთ შენობა, რადგან ეკლესიის გაუქმების შემდეგ შენობა გადაეცა ადგილობრივ ეთნოგრაფიული გუნდს, რომელსაც ვარლამ სიმონიშვილი ხელმძღვანელობდა.

აქაურების მტკიცებით ბუჩქი ფოტოზე (რომელიც ვიცი რომ ცუდად ჩანს, მაგრამ ონკანის გასწვრივ თუ დააკვირდებით, დაინახავთ) სწორედ ეკლესიის ბაღიდან არის შემორჩენილი





Comments

Popular posts from this blog

გურიის ფეოდალები

გურიის თავადები ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით ფლობს გურიას გურიელი და იტყვის ვარდანის ძეობასა, და სხუანი მის ქვეშენი არიან ესენი: თავდგირიძე და ამილახორი, ჩავიდნენ სამცხიდან, შარვაშისძე მოვიდა აფხაზეთიდამ, ბერიძე, კვერღელისძე, ბერეჟიანი, ნაკაშიძე დასხუანი, აგრეთვე აზნაურნიცა XIX საუკუნეში, დიმიტრი ბაქრაძის თანახმად, გურიაში თავადების შემდეგი გვარები იყო: გურიელი გურიელები გვარად სინამდვილეში ვარდანისძეები იყვნენ, ხოლო გურიელობა კი იყო მათი ტიტული, როგორც გურიის მფლობელებისა. ისინი თავიდან გურიის ერისთავები, XVI საუკუნიდან კი დამოუკიდებელი მთავრები  იყვნენ. გურიელად იწოდებოდა ფეოდალური სახლის უფროსი, სახლის სხვა წევრები - ბატონიშვილებად. გურიელების საზაფხულო რეზიდენცია იყო უჩხუბი, ზამთრისა კი - ოზურგეთი , მამია V გურიელმა რეზიდენცია მთლიანად ოზურგეთში გადაიტანა. საგვარეულო საძვალე - შემოქმედის ეკლესია , საბატონიშვილო - ლესა .  გურიელების გერბი ნაკაშიძე გურიელების შემდეგ გურიის ყველაძე ძლიერი და მდიდარი გვარი იყო. ნაკაშიძეების საგვარეულო მოდის...

გურია - ერმაკოვის ფოტოები / Photographs of Guria by Dmitri Yermakov

დიმიტრი ერმაკოვი, რუსი ფოტოგრაფი, რომელსაც თბილისისა და კავკასიის უამრავი საინტერესო ფოტო ეკუთვნის, 1877-78 წლებში, რუსეთ-თურქეთის ომის დროს სტუმრობდა გურიას. მაშინ სწორედ გურიაში გადიოდა ფრონტის ერთ-ერთი ხაზი. ჯუმათის მონასტერი / 6402 Джуматы. Монастырь близъ гор Озургеты. въ Гурщ сер обр изоб Архангела Гаврила съ саблей მიქაელ მთავარანგელოზის ხატი ჯუმათიდან გურულები ეროვნულ სამოსში მოძრავი ტელეგრაფის სადგური ოზურგეთში / 2134 Озургеты. Походная телегр карета въ Озургетахъ ოზურგეთის ხედი 128 Озургеты. Общий видъ городка  გურული ჩავლადრები ომში ქართველთა რაზმი ხუცუბანთან რუსული არტილერია გვარასთან / 2043 Нижние-Гвари. Осадныя орудия (осаждали 29-го аяръля г Кобулетъ) Кобулетский отрядъ въ лагери у позиции Хуцъ-УбАни. Командиръ кап Кармаковъ, близъ г Озургетъ რუსული სამხედრო ბანაკი ციხისძირთან ციხისძირი ქობულეთლები ციხისძირში 41-ე საარტილერიო ბრიგადა ციხისძირში ქართველი ოფიცრები ციხისძირში გურულები ციხი...

მეგრული ტოპონიმები და გვარები გურიაში

გურია, სანამ გურულების წინაპარი მესხების ერთი ნაწილი ამ ტერიტორიაზე დასახლდებოდა, ეკავათ ზანურ (მეგრულ-ლაზურ) ენაზე მოსაუბრე ხალხს. ეს არის ახსნა იმისა, თუ რატომაა ხშირი გურიაში ზანური წარმოშობის ტოპონიმები, ასევე მეგრული დაბოლოების მქონე გვარები. მეგრულ-ლაზური ტოპონომიკა დღევანდელი გურიის ტერიტორიაზე VII-VIII საუკუნეების შემდეგ თანდათანობით ჩაანაცვლა ქართულმა, თუმცა ცალკეული ტოპონიმი მაინცაა შემორჩენილი. ამის მიზეზი იყო ქართულ ენაზე მოსაუბრე ტომების ლტოლვა მესხეთიდან ზღვისკენ, რაც განპირობებული იყო ერთი მხრივ ამ ხალხების მიერ ზღვაზე გასასვლელის ძიებით, ხოლო მეორე მხრივ, ქართლში არაბთა შემოსევებით. ( ჯავახიშვილი ი. , ქართველი ერის ისტორია წ I, 1960;  მაკალათია ს.,„სამეგრელოს ისტორია და ეთნოგრაფია“; 1941 ) ჰიდრონიმები : ორაგვისღელე , ოჩორჩხა (მთისპირი), ოკვანე, ოსკოჭინე (ჩაისუბანი) ოყვავილა (ქვემო აკეთი) ქალაქების და სოფლების დასახელებები: ოზურგეთი - მეგრული თავსართი „ო“ შეესაბამება ქართულ თავსართს „ა“ (ო-ზურგ-ეთი, სა-ზურგ-ეთი). ოზურგეთი და მისი შემოგარენი ზურგის ფუნქციას ასრულ...

ნიკიტა თალაკვაძე, მოქალაქე მღვდლის დღიურიდან

ორი ნაწყვეტი ნიკიტა თალაკვაძის „მოქალაქე მღვდლის დღიურიდან“, რომელიც გამოაქვეყნა ლიტერატურის სახელმწიფო მუზეუმმა 2013 წელს. გურიაში ხდება ეკლესიის საბოლოო ლიკვიდაცია, 1929 ამ თაობაზე მეტად საგულისხმო და მნიშვნელოვანი ამბები ჩამომივიდა ჩემი სოფლიდან „მთის-პირიდან“ ( ასკანის თემი ): მთის პირის სამრევლო ტაძარი ეს ერთი კვირაა სოფლის ხელისუფლებას დაუბეჭდია. ზარი ჩამოუხსნიათ სამრეკლოდან და გაუტანია „ციხის უბანში“, ტყეში და იქ „კვიჩილაურის“ ჩაის კოლექტივში ჩამოუკიდნიათ. ამ „კვიჩილაურზე“ (ადგილის სახელია) ჩაის პლანტაცია გაუშენებია 40 კაცისაგან შემდგარ კოლექტივს. ამათ უკვე დამუშავებული აქვს ოცდაათი ჰექტარი მიწა ჩაისათვის და სწარმოებს კიდევ დაუცხრომელი მუშაობა ამ საქმის უფრო გასაფართოებლად! იმ ეკლესიის ზარს სამჯერ ჩამორეკავენ თურმე და ამით მოუწოდებენ „კომუნარებს“ მუშაობაზე! თუ მესამე ზარის ჩამორეკაზე მუშა არ გამოცხადდა სამუშაოზე, მას უკვე დააჯარიმებენ! ამ კოლექტივში უმეტეს წილად შედიან ორი გვარის კაცები - თალაქვაძე-სიამაიშვილები. ის ზარი, რომელსაც საუცხოო რაკრაკი გაჰქონდა მთის-პირის წმინდა გიორ...

როგორ დაკარგა გურიამ ქობულეთი

გურია, ტრადიციულად, სამ ნაწილად იყოფოდა: ზემო, შუა და ქვემო გურიად. ქვემო გურია - ტერიტორია მდინარეებს, ჩოლოქსა და ჭოროხს შორის, დაახლოებით ემთხვევა დღევანდელი ქობულეთის რაიონს. ქვემო გურია გურიის სამთავროს ოსმალეთის იმპერიამ 1770-იან წლებში წაართვა და საზღვარმა მაშინ მდინარე ცხრაფონაზე გაიარა. ოსმალეთმა ეს ტერიტორია შეინარჩუნა ერთი საუკუნის განმავლობაში, 1878 წლამდე, მანამ, სანამ ის რუსეთის იმპერიამ ომის შედეგად არ დაიკავა. 1804 წელს რუსეთის იმპერიამ იმერეთის სამეფო გურიის სამთავროთურთ მფარველობაში მიიღო. რუსეთს მაშინვე გაუჩნდა პრეტენზიები ბათუმზე. საქართველოს მთავარმართებელი პავლე ციციანოვი სწერდა რუსეთის ელჩს სტამბულში, ანდრეი იტალინკსკის, რომ ეზრუნა ბათუმის რუსეთისთვის შეერთებაზე, რადგან ბათუმი გურიის სამთავროს ეკუთვნოდა, გურიის სამთავრო კი ახლა რუსეთს ეკუთვნისო. გურიის სამთავროს საზღვრების შესასწავლად გურიაში ჩავიდა პიოტრ ლიტვინოვი, რომელსაც ქაიხოსრო და მამია გურიელებმა მოახსენეს, რომ კინტრიში, ციხისძირი, ჩაქვი და ბათუმი გურიის სამთავროში შედიოდა. ლევან გურიელმა ...