Skip to main content

აჭარა-გურიის გზები

ბახმაროსა და გომისმთის საკურორტო თვისებების აღმოჩენამდე აჭარა-გურიის ქედს მოსახლეობა საძოვრებად იყენებდა. აქ სამი ძირითადი საძოვარი ადგილი იყო: ზოტიმერია, თაგინური და ხინო. ზოტიმერია და მის ირგვლივ ადგილები: სომლია, ბაისურა, ფაფარა, საყორნია, ჯვარიუღვთო, კაცისთავიანი, კამბეჩის სარჩობი, ქორისბუდე, ჩდილა, დიდვაკე, ზედწეული - ეკუთვნოდათ ერისთავებს. ერისთავები ღორჯომის ხეობიდან ამოსულ მესაქონლეებს ახდევინებდნენ „ბალახის ბაჟს“, ეს იყო ერთი თავი  ყველი ერთ მეწველ ძროხასა და კამეჩზე და ერთი მეათედი მეწველ თხასა და ცხვარზე. არამეწველ საქონელზე ბაჟი არ ვრცელდებოდა. თაგინაურის საძოვრები ეკუთვნოდა შემოქმედის მონასტერს. აქ საქონელი აჰყავდათ ჭვანისწყლის ხეობიდან. ბაჟად იხდიდნენ ცხვარს, გადაზელილ ყველსა და პურს. ხინოს საძოვრები ეკუთვნოდათ აზნაურ იორაშვილებს. 

XVII-XIX საუკუნეებში გურიის მოსახლეობა გატანჯული იყო ოსმალების თარეშის გამო. ოსმალები თავს ესხმოდნენ სოფლებს, იტაცებდნენ ხალხს, განსაკუთრებით ახალგაზრდა ქალ-ვაჟს შემდგომში გასაყიდად. ცნობილია პიროვნებები, რომლებიც სხვადასხვა ხევებსა და გადასასვლელებს იცავდნენ. ასეთი იყო ბუღარა მამალაძე, რომელიც XIX საუკუნის დასაწყისში ცხოვრობდა.
 
ბუღარაა მამალაძე გურიის და ხალხის მცველი
დაილოცოს ჩვენი მხარე დევ-გმირების გამომზრდელი

გადმოცემის მიხედვით ბუღარა მამალაძე თურმე ტანად არც თუ ისე მაღალი ყოფილა, მაგრამ გოლიათურად ღონიერი იყო და მჭექარე ხმა ჰქონდა. მისი ყიჟინა ახლო-მახლო სოფლებს სწვდებოდა, თუ სადმე ორსული ქალი იყო, აუცილებლად მუცელი მოეშლებოდაო. ამიტომ მას ხშირად აფრთხლილებდნენ, ამა და ამ ადგილას ფეხმძიმე ქალი არისო. 

ბუღარა მამალაძე იცავდა გადასასვლელს გუბაზეულის ხეობაში, სატობისღულიდან ძველკარასკენ მიმავალ გზას. ბუღარამ ბევრი გამტაცებელი მოკლა და მანვე გაანადგურა აჰმედ-ფაშა ხიმშიაშვილის რაზმი 1819 წელს

ოტია რამიშვილი იცავდა ქვაბღიდან და ზოტიდან სურებისკენ მიმავალ გზას იცავდა. მას ოტია შლეგს ეძახნენ და ამის გამო რამიშვილების მის შოტს - შლეგიშვილებს.

XIX საუკუნეში, გურიის სამთავროს რუსეთის იმპერიის მიერ დაპყრობის შემდეგ გურიაში შედარებით მშვიდობიანობა დამყარდა და აჭარა-გურიის გზები ძირითადად სავაჭრო დანიშნულებით გამოიყენებოდა. გიორგი ყაზბეგი ასახელებს შემდეგ გზებს:
  • აჭარისწყლის ხეობით ხინოსკენ
  • ბჟუჟის ხეობით თაგინურის მთა - ტბის ყელი
  • ფერსათის მთა
  • ბახვისწყლის ხეობით სომლიას  და ბადიშის გავლით 
  • გუბაზეულის ხეობით ზოტიმერიას გავლით
დიმიტრი ბაქრაძის თქმით ასკანის ციხის ძირში გადის გურიიდან ზემო აჭარაში მიმავალი ყველაზე მარჯვე გზა, რომელიც ბახვისწყლის ხეობით გადადის სომლიაზე. აქედან შეიძლება ერთ დღეში ხულაში და დღენახევარში ახალციხეში ჩასვლა. აჭარლები სომლიათი ჩადიან ოზურგეთში და მიაქვთ რძე, ყველი ყურძენი, ცხვარი და მსხვილფეხა საქონელი.

გიორგი ყაზბეგი, რომელმაც აჭარაში კონსპირაციულად, სადაზვერვო მისიით იმოგზაურა 1874 წელს, აჭარა-გურიის ქედზე ასახელებს ხუთ გადასასვლელს: 
  • ტალახა
  • ხინო - პერანგა
  • ჯვარისმინდორი
  • ჯვარიუღვთო
  • ღომისციხე 
  • ქვაპორჩხილი
ყაზბეგის ცნობით ამათგან განსაკუთრებით მნიშვნელოვანი იყო ხინოს მთის აღმოსავლეთით მდებარე ჯვარისმინდორი და ჯვარიუღვთო, რომლებითაც ღორჯომის და ჭვანის ხეობის მოსახლეობა ჩადიოდა ოზურგეთში, ყიდდა პირუტყვს და რძის ნაწარმს და ყიდულობდა მანუფაქტურულ ნაწარმს.

თედო სახოკია, რომელიც 1896 წელს მოგზაურობდა გურიაში, ბახმაროდან, ზოტიყელის გავლით გადავიდა ღორჯომში და შემდეგ ხულოში აჭარის მოსანახულებლად. ის სამ გზას ასახელებს და ამბობს ამ სამში ბადიშის გზა ყველას სჯობიაო
  • ბჟუჯის-წყლის ხეობით თაგინურზე (2918 მ.)
  • აჭარის-წყლის ხეობითა და
  • ბახვის-წყლის ხეობით ბადიშზე.
ბათუმი-ოზურგეთის საფოსტო გზა გაკეთდა ბათუმი-არტაანისა და ბათუმი-ახალციხის საფოსტო გზების მოწესრიგებასთან ერთად ბათუმის ოლქის რუსეთის იმპერიის მიერ შეერთების (1878) შემდეგ.

Comments

Popular posts from this blog

მეგრული ტოპონიმები და გვარები გურიაში

გურია, სანამ გურულების წინაპარი მესხების ერთი ნაწილი ამ ტერიტორიაზე დასახლდებოდა, ეკავათ ზანურ (მეგრულ-ლაზურ) ენაზე მოსაუბრე ხალხს. ეს არის ახსნა იმისა, თუ რატომაა ხშირი გურიაში ზანური წარმოშობის ტოპონიმები, ასევე მეგრული დაბოლოების მქონე გვარები. მეგრულ-ლაზური ტოპონომიკა დღევანდელი გურიის ტერიტორიაზე VII-VIII საუკუნეების შემდეგ თანდათანობით ჩაანაცვლა ქართულმა, თუმცა ცალკეული ტოპონიმი მაინცაა შემორჩენილი. ამის მიზეზი იყო ქართულ ენაზე მოსაუბრე ტომების ლტოლვა მესხეთიდან ზღვისკენ, რაც განპირობებული იყო ერთი მხრივ ამ ხალხების მიერ ზღვაზე გასასვლელის ძიებით, ხოლო მეორე მხრივ, ქართლში არაბთა შემოსევებით. გვარები ლომჯარია, ჭანტურია, კვირკველია, გაგუა, გოგუა, აფხაზავა და ა. შ. ჰიდრონიმები : ორაგვისღელე, ოჩოჩხა (მთისპირი), ოკვანე, ოსკოჭინე (ჩაისუბანი) ქალაქების და სოფლების დასახელებები: ოზურგეთი - მეგრული თავსართი „ო“ შეესაბამება ქართულ თავსართს „ა“ (ო-ზურგ-ეთი, სა-ზურგ-ეთი). ოზურგეთი და მისი შემოგარენი ზურგის ფუნქციას ასრულებდა ოსმალეთის იმპერიასთან ბრძოლაში და ამით აიხსნება ქალაქის ს

გურიის ფეოდალები

გურიის თავადები ვახუშტი ბატონიშვილის ცნობით ფლობს გურიას გურიელი და იტყვის ვარდანის ძეობასა, და სხუანი მის ქვეშენი არიან ესენი: თავდგირიძე და ამილახორი, ჩავიდნენ სამცხიდან, შარვაშისძე მოვიდა აფხაზეთიდამ, ბერიძე, კვერღელისძე, ბერეჟიანი, ნაკაშიძე დასხუანი, აგრეთვე აზნაურნიცა XIX საუკუნეში, დიმიტრი ბაქრაძის თანახმად, გურიაში თავადების შემდეგი გვარები იყო: გურიელი გურიელები გვარად სინამდვილეში ვარდანისძეები იყვნენ, ხოლო გურიელობა კი იყო მათი ტიტული, როგორც გურიის მფლობელებისა. ისინი თავიდან გურიის ერისთავები, XVI საუკუნიდან კი დამოუკიდებელი მთავრები  იყვნენ. გურიელად იწოდებოდა ფეოდალური სახლის უფროსი, სახლის სხვა წევრები - ბატონიშვილებად. გურიელების საზაფხულო რეზიდენცია იყო უჩხუბი, ზამთრისა კი - ოზურგეთი , მამია V გურიელმა რეზიდენცია მთლიანად ოზურგეთში გადაიტანა. საგვარეულო საძვალე - შემოქმედის ეკლესია , საბატონიშვილო - ლესა .  გურიელების გერბი ნაკაშიძე გურიელების შემდეგ გურიის ყველაძე ძლიერი და მდიდარი გვარი იყო. ნაკაშიძეების საგვარეულო მოდის გვარ ნაკანიდან. ნაკანი

გურულების შესახებ

იაკობ გოგებაშვილი: გურული მეტად ჩქარია ლაპარაკში, მოძრაობაში, საქმეში, უყვარს პირდაპირობა და სძულს პირმოთნეობა. სწრაფად მოსდის გული, თოფის წამალივით იცის აფეთქება; მაგრამ ჩქარა ისევ მშვიდდება. სიმარჯვით და გულადობით გურულები განთქმულნი არიან. განათლებასაც გატაცებით მისდევენ. თედო ჟორდანია გურიის კუთხე დამივლია ამ ოციოდ წლის წინედ, როდესაც უცხოელების კულტურას ამ ხალხზე შესამჩნევი გამრყვნელი გავლენა არ მოეხდინა. უსწავლელ-უწიგნო გლეხ-კაცებმა გამაკვირვეს მათის დიდებულ სიტყვა-პასუხით, ,,ჯენტლმენობით” – ზრდილობით, ძველებურ ქართულ განათლებით (ბევრმა იცოდა გალობა საუცხოოდ და უფრო მეტმა ძველი სიმღერები – წარმტაცები), ჩვეულებათა სათნიანობით, კულტურით, რომლის ვრცლად აღწერა ითხოვს ახალს გმირებს. მათი ჩონგური ...და ფერხულის დაბმა ხომ გაიტაცებს იმასაც, რომლის სული მიძინებულია და მომკვდარინებული მუდმივ დუხჭირ ქვეყნიურს ზრუნვაში და ვისაც გმირული სული უღვივის გულში, იმას ხომ ცად აიტაცებს. ამ ხალხში ქურდები სულ არ იყო მაშინ – ძველი გურული, როგორც ქართლელ-კახელიც ამას არ იკადრებდა. გურულების

ბახმაროს ტურისტული ბილიკები

აქ წარმოდგენილია ბახმაროს დამსვენებელთა შორის პოპულარული რამდენიმე ტურისტული ბილიკი. ობოლი ქვა Powered by  Wikiloc ზოტიყელი Powered by  Wikiloc Powered by  Wikiloc გადრეკილი, ანუ მზის ამოსავალი Powered by  Wikiloc მზის ჩასავალი Powered by  Wikiloc ვაკიჯვარი - ბახმარო Powered by  Wikiloc ბახმარო - მთისპირი  Powered by  Wikiloc სილამაზის წყარო  Powered by  Wikiloc ფაფარას ჩანჩქერი  Powered by  Wikiloc ბახმარო - გომისმთა  Powered by  Wikiloc Powered by  Wikiloc

რა ვნახოთ გურიაში?

რუკები და მცირე ინფორმაცია მათთვის, ვინც გურიის დათვალიერებას აპირებს მანქანით, ველოსიპედით ან ფეხით ქვის საწნახელი  გონებისკართან ახლოს არის ქვაში ნაკვეთი, ექვსმეტრიანი უძველესი საწნახელი, გონებისკარიდან ერთ კილომეტრში. სოფლის ცენტრიდან ფეხით ასვლა შეიძლება Powered by  Wikiloc ასკანის ციხე საწყისი პუნქტი სოფელი მთისპირი. ციხემდე გზაზე შესაძლებელია მსოფლიოში უნიკალური ბენტონიტური თიხის საბადოს, ასევე ულამაზესი ტბების ნახვა. სოფლის ცენტრიდან ოდნავ მოშორებითაა ინწკირველების ეკლესიის ნანგრევები. ციხეზე მხოლოდ ფეხით შეიძლება ასვლა. Powered by  Wikiloc აკეთი საწყისი პუნქტი ნასაკირალი, ოზურგეთი-ჩოხატაურის გზა. გზაზე არის შესაბამისი ნიშანი. საქვიხიას ჩანჩქერი, ოქონას მონასტრის ნანგრევები, აკეთის წმინდა გიორგის ეკლესია, აკეთის მაცხოვრის ეკლესია Powered by  Wikiloc გურული ოდები საბჭოთა მოზაიკები გურიაში ამავე თემაზე:  ბახმაროს ტურისტული ბილიკები